En uierinjector is een spuit (uiteraard zonder naald) die gevuld is met antibioticazalf, zoals bijvoorbeeld Delvomast. De zalf wordt ingebracht om uierontsteking te bestrijden.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is niet altijd zo dat de uierinjector gevuld is met antibiotica houdend zalf, een voor beeld hier van is Orbeseal.
Rieneke1
9 jaar geleden
jloof, bedankt voor de aanvulling!
In het verleden werd dit standaard gebruikt om een koe "droog"te zetten.
Droog zetten houdt in dat je je 2 maanden voor de koe weer opnieuw een kalf krijgt stopt met melken, om te voorkomen dat dat er dan uierontsteking zou komen werd deze injector gebruikt.
Tegenwoordig met het terugdringen van het antibiotica gebruik in de veehouderij wordt deze behandeling niet meer standaard gebruikt.

Nu wordt er alleen nog curatief gebruik van gemaakt. Dus als er sprake is van een uierontsteking.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit droog zetten werd gedaan om de koe weer in een goede conditie te krijgen, en om het kalf goed te laten groeien. Bij zoogdieren oa mensen vindt de groei van de vrucht met name in de laatste periode van de dracht plaats