Als je zelf planten hebt, natuurlijk als ze rood zijn. Bij "produktietomaten" worden deze al geplukt als ze nog groene plekken heebn, deze rijpen dan "onderweg" bij. Hangt ook af van wat je ermee wilt gaan doen, voor directe consumptie: rood, als je er chutney van wil maken, kan je ze ook al ver-groen plukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rood
De groene plekken in de tomaat bevatten tomatine en dit is ongezond om om te eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt de tomaten het beste plukken wanneer ze nog groen zijn. Een tomaat kan los van de plant rijpen in de zon en soms worden de grote tomaten ook te zwaar voor je plant. Wanneer je tomaten bijna rood zijn heb je al gelijk kans dat ze gaan barsten en de vogels vinden dit natuurlijk ook heel erg lekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tomaten smaken het lekkerst als ze de tijd krijgen om lekker rood te zijn voor ze geplukt worden !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In feite maakt het niet uit of de tomaat nog groen is of al rode blosjes vertoont, ALS de tomaat maar VOLGROEID is.
Staan ze in de kas, dan laat je ze zo lang mogelijk aan de plant, want in de kas heerst een droge en iets hogere temperatuur als het buiten naar nachttemperaturen rond de 10 graden gaat en het nat en koud wordt. Aan de plant laten is immers nog steeds het beste voor een goede rijping. Veel blad hoef je er dan niet aan te laten, alleen aan de top is voldoende, omdat ze zo voldoende opwarmen als er eens wat zon is. Water geven is dan uit den boze, maar daar zijn ze dan al een tijdje aan gewend.

Zijn het echter buitentomaten en wordt de temperatuur dusdanig dat ze naar binnen moeten, is het het beste de hele plant te oogsten en zo op te hangen op een soort droogrek, in een onverwarmd en lichtrijk vertrek.
Althans, als de temp. daar zo rond de 15 graden C. is. Te koud mag het niet zijn want bij zo'n 10 graden gaan ze eerder rotten. Een temp. van 18-20 graden is het meest ideale voor een vlotte rijping.
Lichtrijk is niet echt nodig, tomaten rijpen enkel onder ivloed van de temperatuur. Wat extra zon op de tomaten, doet de temp. van de tomaten oplopen en bevordert ook zo de rijping.

Heb je geen ruimte om de hele plant te oogsten, dan kan je de trossen in zijn geheel afsnijden en zo bewaren of je legt de losse tomaten naast elkaar, in één laag, op bruin papier. Niet stapelen!
Het is ook aan te raden om bij de laatste oogst de tomaten die al wat rode plekjes hebben, apart te houden van de helemaal groene exemplaren. Zo hoef je er geen te beschadigen door stoten tijdens controles op rijping.

De al wat gekleurde tomaten zet je dan in een warmer vertrek, in het zonnetje op de vensterbank bijv. en dit bakje zal sneller rijpen dan de groene in het koudere vertrek. Zo kan je de voorraad een beetje verdelen en zijn ze niet allemaal tegelijk rijp, als je er teveel hebt om allemaal gelijktijdig te consumeren.

Vergeet niet regelmatig te controleren op rot, want één rotte tomaat tast de hele cirkel rondom hem aan!