Uit 1 zonnebloempitje zijn bij mij 2 planten gegroeid, moet ik dat dan zien als een tweeling?

Ik had dus een Albert Heijn moestuintje met drie zonnebloempitten geplant en er kwamen dus vier plantjes naar boven! Uit 1 pitje zijn dus 2 plantjes gegroeid. Komt dit vaak voor (bij zonnebloemen)? Ik kon het namelijk niet echt vinden op internet. En moet je dat dan beschouwen als een soort eeneiige tweeling? Was er wel benieuwd naar, hahah ;)
Het is trouwens niet zo dat de plantjes aan elkaar vast zaten, bij het overpotten zaten hun wortels wel een beetje met elkaar verstrengeld maar ik kon ze gewoon uit elkaar halen!

Toegevoegd op 23 maart 2018 15:12: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit kan je zeker zien als een tweeling. Net als bij mensen kunnen planten een- en twee-eiige nakomelingen krijgen. Zie hier een interessant artikel over het effect van vitamine C op de vorming van tweelingen (en zelfs drielingen) in planten: https://www.sciencedaily.com/releases/2012/06/120618194948.htm

Ik heb de moesttuinjes ook en dit is bij de kom kommer en tomaat het zelfde. Is toch gewoon geluk hebben. 2 voor de prijs van 1. Zou het zeker laten groeien. Alhoewel ik geen fan van zonnebloemen ben heb ik dit ook met die moes tuinjes. wanneer beide bloemen het zelfde eruit ziet is het idd een tweeling. is de ene bloem anders dan de ander (totaal verschillend) kan 1 ervan onkruid zijn die bv met de aarde van buiten mee is gekomen tijdens ompotten. dat kan wel eens lastig worden. om erachter te komen welke de zonnebloem is bv en welke niet. laat je ze verder groeien en google op afbeelding tot er een erop lijkt. dan is het ander de onkruid.

Mogelijk waren twee zaadjes aan elkaar geplakt, een tweeling bestaat niet

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100