Uit 1 zonnebloempitje zijn bij mij 2 planten gegroeid, moet ik dat dan zien als een tweeling?

Ik had dus een Albert Heijn moestuintje met drie zonnebloempitten geplant en er kwamen dus vier plantjes naar boven! Uit 1 pitje zijn dus 2 plantjes gegroeid. Komt dit vaak voor (bij zonnebloemen)? Ik kon het namelijk niet echt vinden op internet. En moet je dat dan beschouwen als een soort eeneiige tweeling? Was er wel benieuwd naar, hahah ;)
Het is trouwens niet zo dat de plantjes aan elkaar vast zaten, bij het overpotten zaten hun wortels wel een beetje met elkaar verstrengeld maar ik kon ze gewoon uit elkaar halen!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
2.2K

Antwoorden (2)

Dit kan je zeker zien als een tweeling. Net als bij mensen kunnen planten een- en twee-eiige nakomelingen krijgen.

Zie hier een interessant artikel over het effect van vitamine C op de vorming van tweelingen (en zelfs drielingen) in planten: https://www.sciencedaily.com/releases/2012/06/120618194948.htm
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0039147
Mogelijk waren twee zaadjes aan elkaar geplakt, een tweeling bestaat niet