Het bodemleven wordt wel verstoord, maar niet ernstig. Voor het telen van gewassen in de volle grond is het van wezenlijk belang om de grond te bewerken en losser te maken. Niet alleen ploegen verstoord het bodemleven. Bemesten verstoord ook het natuurlijke bodemleven.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja sommige bio en BD bedrijven ploegen ook niet.. wat missen zij wat bedrijven die ploegen wel hebben?
Reddie
10 jaar geleden
Ploegen heeft nog een belangrijke functie, namelijk lucht in de grond brengen.
De zuurstof is belangrijk om de ammoniak om te zetten in nitraten, die onmisbaar zijn voor de eiwitsynthese van de planten.
Door het oogsten verdwijnen die voor een deel uit de bodem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als je nu alleen gaat frezen ipv ploegen?
Ja, en dat is ook de bedoeling. Als je in de herfst of winter ploegt vriezen in de winter de larven dood die anders in het voorjaar aan de wortels van de planten knagen.