Waar in Nederland hebben we helderblauwe meren en waterplassen?

Ik was gisteren in t Nije Hemelriek in Gasselte en daar heb je prachtig blauw en helder water. Nu ben ik benieuwd of en waar in Nederland meer van door soort locaties vinden zijn?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
13.5K
Pieterke
3 jaar geleden
Je hebt bijv. e Vinkeveens Plassen, Loosdrechtse plassen, Bergse Plassen en Kralingse Plas (de laatste 2 in Rotterdam). En je hebt de Oisterwijkse vennen, ook heel mooi.
Ik durf echter niet te beweren dat het water daar ook zo blauw is.
Google eens op Plassen, dan vind je er waarschijnlijk nog veel meer.
SentWierda
3 jaar geleden
@Pieterke. De Vinkeveense en Loosdrechtse Plassen lijken me niet een goed voorbeeld. De Vinkeveense en Loosdrechtse Plassen zijn ontstaan door vervening: afgraven van turf. En turf bevordert niet blauw water...
't Nije Hemelriek is een zandafgraving. Vandaar het blauwe water.
Pieterke
3 jaar geleden
@SentWierda: Oké, maar daarom zijn deze plassen niet minder mooi maar anders mooi. Het was niet voor niets een reactie en geen antwoord.

Antwoorden (2)

In de meeste natuurgebieden op zanderige grond vind je veel vennen met helder water. De bekendste voor mij zijn de Oisterwijkse Vennen, de Huisvennen bij Boxtel en de vennen in het Dwingelderveld (Dwingeloo). Het blauw van het heldere water is eigenlijk een bijverschijnsel.
In het Westen en midden van Nederland en in de Weerribben vind je veel plassen in veengebieden. Het water is daar altijd óf troebel óf geel tot bruin gekleurd. De vertroebeling of verkleuring komt door het veen, dat altijd bruin afgeeft (De Botnische Golf tussen Finland en Zweden heeft bijna ZWART water doordat alle rivieren veenwater afvoeren).
Het blauw van het water komt door de weerspiegeling van de blauwe lucht. Als de bodem van meer of ven van zand is zal het blauw beter doorkomen, omdat het zand licht is. Is de ondergrond van leem of dicht begroeid dan hangt het van de totale lichtinval af hoe je de blauwkleuring ziet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
Vennen hebben (soms) wel helder water, maar zijn ondiep en hebben altijd allerlei begroeiing op de bodem, in het water en langs de kant. Afstervende plantenresten maken een (donkere) humuslaag op de bodem van het ven. Zolang iedereen van het water afblijft, is het mooi helder water. Ga je er in zwemmen, varen of spelen, dan wordt het een troebel geheel. In vennen leven ook veel waterdieren die het water troebel maken door hun gewoel. Vennen hebben soms wel helder water, maar absoluut niet het blauwe water zoals bij het Gasselterveld of Nije Hemelriek. Dat zijn zandplassen, kunstmatig aangelegde meren ontstaan door zandwinning. Die plassen zijn erg diep en hebben een relatief schone bodem van wit zand. Een wezenlijk verschil (zeker voor deze vraag) dus tussen zandwinningsgaten en natuurlijke vennen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Inekez1
Je zal toch nog eens zelf op verkenning uit moeten.
Inekez1
3 jaar geleden
Op verkenning naar waar? Om wat te ervaren? Ik heb veel gezwommen in en gewandeld rond diverse afgravingen in Limburg en Gelderland (toen ik daar woonde) en in Drenthe (waar ik nu woon). Ik denk dat ik in mijn leven mijn zeker 30 zandplassen ben geweest en minstens 100 Nederlandse vennen (groot en klein) heb gezien. Wat heb ik nog gemist dan?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Inekez1
"Wat heb ik nog gemist dan?"
In ieder geval het echte blauwe, kristal heldere en zelfs drinkbare water in de Zweeds meren.
Inekez1
3 jaar geleden
Zweden ben ik ook geweest. Maar de vraag gaat nadrukkelijk over "waar in Nederland". Ik ken niet heel Nederland. Kan best zijn dat er ook zandplassen of andere heldere meren met blauw water zijn buiten de door mij genoemde provincies. En ik zeg ook niet dat al het water in de door mij genoemde provincies helder en blauw is.
Helder water vind je vooral in voormalige zandafgravingen. Dit zijn dus geen vennen. Vennen zijn op natuurlijke wijze ontstaan en zijn ondiepe plassen op zandgrond. De zandwinningsplassen zijn juist erg diep, waardoor er geen begroeiing op de bodem voorkomt en het water niet vertroebelt. Vooral de plassen die zijn ontstaan door het afgraven (of eigenlijk wegzuigen) van wit zand hebben zeer helder water, omdat wit zand een heel zuiver zand is. In combinatie met de witte stranden geeft dat bij mooi weer een buitenlands gevoel.

In sommige zandgaten (de plassen die zijn ontstaan door zandwinning) komt in het zand van de bodem ook nog het mineraal glauconiet voor. Hierdoor kleurt het water groenblauw, ongeacht wat voor weer het is. Zelfs met een grijze wolkenhemel is het water van het Blauwe Meer bij Hoogersmilde groenblauw. Met een blauwe lucht kleurt het wat lichter blauw.

Op de luchtfoto in Google Maps kun je goed zien welke kleur het water van verschillende plassen heeft. Natuurlijke vennen kleuren veel donkerder dan de zandgaten.

Behalve in Drenthe vindt je dergelijke zandgaten overal waar (wit) zand gewonnen kon worden. Onder andere in Gelderland, Noord Brabant en Limburg. De plassen waar nog actief zandwinning plaatsvindt zijn lichter blauw, soms zelfs lichtbruin van kleur omdat er veel zanddeeltjes door het water zweven. Is de zandwinning eenmaal gestopt, dan zinken alle zanddeeltjes naar de bodem en ontstaat een meer met zeer helder water.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Inekez1
De grintgaten in Zuid-Limburg zijn verontreinigd door het vuile Belgische water uit de Maas.
Inekez1
3 jaar geleden
Camping De Bloksberg bij Gennep beweert dat het water in de plas (voormalige zandwinning) het schoonste en helderste is van Nederland. Geen idee of die bewering klopt, maar helder en blauw is het water er wel! https://www.debloksberg.nl/
Inekez1
3 jaar geleden
Ik heb het over zandgaten, waar zand is gewonnen. Dat is iets anders dan grindgaten. In een voormalige zandwinplas is de bodem van zand. Dat zand filtert het binnendringende grondwater uit de omgeving waardoor je mooi schoon water hebt, aangevuld met regenwater. De bodem van een grindplas bestaat uit grind. Door dat grind kan verontreinigd water binnendringen, maar ook alleen als de plas dichtbij de Maas ligt (of een andere vervuilde rivier) en als de plas op gelijke hoogte als die rivier ligt. Veel zandgaten zijn uitgegraven in de zandheuvels en liggen dus hoger dan de rivier. Daar komt dus geen rivierwater in. Mooie plassen liggen ook altijd geïsoleerd in de natuur en staan dus niet in directe verbinding met rivieren, kanalen of sloten.