Wat wordt er gedaan met de spullen die naar de gemeentelijke afvalplaats wordt gebracht?

Zoals oud electronisch aparatuur, bankstellen, oud metaal, tuin afval (halv e bomen, aarde, zand, etc.), rubber, etc. etc.

En krijgt de gemeente er geld voor van andere instanties die het van hen kopen/voor hen verwerken?

Bij sommige gemeentes moet er ook betaald worden, en/of je ID-kaart laten zien. Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Milieu
1K

Antwoorden (2)

Elektronische toestellen en metalen worden gerecycled, tuinafval wordt gecomposteerd, puin gaat naar de puinbreker en het overgebleven afval wordt grotendeels verbrand.
Compost wordt meestal weer gratis ter beschikking gesteld, metalen brengen nog een beetje geld op en voor de rest moet het afvalverwerkingsbedrijf betalen.
Dit laatste is ook de reden waarom wij geld bij ons afval moeten leggen. Afvalverwerking kost meer dan wat het opbrengt.
10 jaar geleden
Zoals in het eerste antwoord geschreven staat wordt er zoveel mogelijk afval (als het goed is tenminste -hier valt nog wel het één en ander op af te dingen - gerecycled).
Alleen de bewering dat het inzamelen van afval meer kost dan dan dat het oplevert is pertinent niet juist.
Ter vergelijking:
Ik woon zelf in Haarlemmermeer en als ik grof vuil heb kan ik dat laten ophalen 3m3 per jaar gratis en voor elke m3 meer betaal ik maar liefst €71,18.
Als ik het zelf wegbreng 3m3 gratis en voor elke m3 meer €40,67.
In Haarlemmermeer geldt een legitimatieplicht bij zelf brengen naar de gemeentewerf.
In de buurgemeente Lisse wordt het opgehaald voor €16,25 per m3 voor elke m3,dus geen gratis m3 die worden opgehaald.
Bij zelf wegbrengen (al is het 15m3) betaal je daar helemaal niets,je mag zoveel brengen als je zelf wilt.
Hier geldt geen legitimatieplicht.
In een andere buurgemeente Hillegom is het ophalen grof vuil helemaal gratis ongeacht de hoeveelheid m3 per jaar.
Bij zelf brengen mag je daar elke dag GRATIS 1m3 grof vuil brengen.
Dus ook hier zoveel als je zelf wilt en/of hebt.
In elke gemeente geldt dat de inzameling kostendekkend moet zijn.
Als het dus in Hillegom kostendekkend is bij het geheel gratis ophalen en/of brengen van grof vuil is het mij een raadsel dat het in Lisse €16,25 per m3 kost bij ophalen en in Haarlemmermeer je werkelijk het vel over de oren getrokken wordt bij een overschrijding van 3m3 per jaar met een minimumbedrag van €40,67 en maximum van €71,18 per m3 per jaar.
Hieruit kan ik niet anders dan concluderen dat de recycling in Hillegom en Lisse dus voldoende oplevert om kostendekkend te zijn en dat de gemeente Haarlemmermeer zijn zakken vult met een oneigenlijke (ja,zelf een onwettige) belastingheffing.
En nu komt het mooie: Het afval wordt in deze drie gemeentes opgehaald door één en hetzelfde bedrijf "de Meerlanden"!!!
Rond Haarlemmermeer liggen natuurlijk nogal wat buurgemeenten en overal is de Meerlanden (eigendom van de gemeente Haarlemmermeer) verantwoordelijk voor de inzameling van het afval en in iedere gemeente worden andere tarieven gehanteerd.
Zou in mijn ogen overal gelijk moeten zijn want de kosten en baten zullen per gemeente niet zoveel van elkaar afwijken,of althans dat zou zo moeten zijn.

Ik heb een huis in Duitsland en daar geldt een jaartarief van €45,= voor ophalen van ALLE afval ongeacht hoeveelheid,terwijl de kosten daar wel veel hoger zijn om het vuil op te halen i.v.m. de veel grotere afstanden.