Het grootste probleem lijkt me het oppervlak wat je nodig hebt; de 'horizonvervuiling welke ongetwijfeld zal bestaan volgens tegenstanders en de benodigde zon-zekerheid om hier op grote schaal gebruik van te kunnen maken.

[even ter info: http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/solar_pages_nl/alternatieven_zon.htm Opgewarmde lucht stijgt op. Als men lucht laat opwarmen, bijvoorbeeld door zonnestraling, en deze warme lucht door een schoorsteen leidt, heeft men een zonneschoorsteen. Maak je de schoorsteen wijd en hoog genoeg, dan heb je een zonnetoren. Monteer een windturbine horizontaal in het binnenste van de toren en je kunt energie uit de opstijgende lucht onttrekken. Fantasie? Nee hoor. In 1989 heeft een 50 kW prototype proefgedraaid in Manzanares in Zuid-Spanje (www.visionengineer.com/env/solar_flue.shtml). De firma Enviromission wil in Australië een hele grote commerciële zonnetoreninstallatie bouwen met een vermogen van liefst 200 MW. Hiertoe wordt een gebied van 10 vierkante kilometer bedekt met een glazen dak. Onder het glas warmt de lucht op tot 35 graden (net als het binnenste van een auto die in de felle zon staat geparkeerd). De lucht kan weg door een centrale schoorsteen van liefst 1 km hoog en 120 meter doorsnede. In de schoorsteen zijn een aantal windturbines horizontaal opegsteld (een soort superventilatoren). Door de grootte van het systeem koelt de boel 's nachts nooit volledig af en wordt er 24 uur per dag energie geleverd.]