Wat is het uiteindelijk voordeel aan het milieu van windenergie?

Van bouw tot afbraak hoeveel co2 wordt er uitgestoten om een windmolen te bouwen, te onderhouden in zijn levensduur en hoeveel energie levert deze ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (2)

Zelf vind ik het nut van een windmolen enigszins overschat qua goed zijn voor het milieu. Over het algemeen is de stroombehoefte per inwoner elke dag redelijk gelijk. Echter waait het niet altijd, wat inhoud dat vervuilende alternatieven altijd als backup klaar moeten staan voor elke windmolen.

Zelf verwacht ik dat grondwarmte de energiebron van de toekomst zal worden. Iets wat nu nog op zeer kleine schaal wordt toegepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen antwoord op mijn vraag.
Dat een windmolen geen rendement heeft als het windstil is weet iedereen maar er zal toch wel een gemiddelde zijn wat zo'n molen per jaar oplevert. En hoe lang deze meegaat etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeerde duidelijk te maken, dat er geen voordeel is vwb windenergie, omdat er altijd backup moet zijn. Stroom is niet iets dat je op grote schaal kunt bewaren.
Dus vanuit die invalshoek is windenergie nooit goed voor het milieu.
Er speelt meer mee, zie ook het eerste antwoord over de effecten.

Voor elke MW wind energie centrale moet (in nederland) ook een snel startende andere centrale standby staan. Helaas zijn snelstartende centrales erg inefficient (33% rendement ipv meer dan 60 bij de hoog rendement centrales.)
De MEER uitstoot voor het gebruik van deze inefficiente centrales tov gewone efficient zal je ook moeten toerekenen aan die wind turbines. Dit levert een ingewikkelde rekensom.

Vzv mij nu bekend is in bovenstaande opzet de bijdrage van windenergie negatief voor het milieu.

Als je echter in staat bent om windturbines te combineren met bv waterkracht centrales (noorwegen bv), dan kun je mbv de energie uit de waterkracht de pieken en dalen opvangen van de wind....dan heb je een veel gunstiger plaatje. Deze opzet levert weer wel een bijdrage aan beperking fossiele brandstoffen verbruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zijn het eens, zie ik. Helaas gaat importeren van stroom uit bijvoorbeeld noorwegen wel veel verloren tijdens "transport" Dus wat dat betreft is dicht bij de energiebron zitten wel weer economisch.