Wat gebeurt er met de splijtstof van nucleaire wapens die ontmanteld worden?

Dit spul is veel te verrijkt om als brandstof in een reactor te gebruiken. Bestaat er een ontrijkingsproces?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Het radioactieve materiaal wordt inderdaad wél gebruikt in centrales. Sterker nog, de laatste jaren wordt er meer kernmateriaal verstookt dan er wordt gewonnen in de mijnbouw.

Zo zorgt de Koude Oorlog al een paar jaar voor onze energie :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je hier een bron bij? Ik vind het een interessante vraag en wil er graag wat meer over lezen.

Andere antwoorden (2)

Nee onschadelijk maken kan niet...

Het wordt ver weggestopt ergens diep onder de grond... Of weer heropgewerkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koude oorlog
Deze plannen van de Verenigde Staten liepen echter stuk omdat ze geen overeenstemming konden bereiken met de Sovjet-Unie. Deze stonden namelijk wantrouwig tegenover de internationale inspectie. Toen dit wantrouwen alleen maar erger werd, was ook de Verenigde Staten een stuk minder bereid om hun voorsprong op kernenergie prijs te geven. Maar deze vorm van energie werd al ontdekt door de Sovjet-Unie zelf, later ook door het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, de Volksrepubliek China, India en in de jaren tachtig Israël, de Republiek Zuid-Afrika en Pakistan. De inval in Irak in 2003 was gemotiveerd door de vrees dat Irak beschikte over, of bezig was met de ontwikkeling van massavernietigingswapens, waaronder kernwapens.

Nadat men eind jaren vijftig en begin jaren zestig het verband ging leggen tussen kernenergie en het milieu en de mens, gingen ook de burgers protesteren. Deze bewegingen werden Ban-de-bom-bewegingen genoemd. Doordat de Koude Oorlog in deze tijd ook over zijn hoogtepunt was, kwam er eindelijk de periode waarin men ging praten over het gebruik van kernwapens en het bezit hiervan.