Vroeger zat de melk, vla etc in flessen waarom is dit vervangen door milieu onvriendelijke pakken?

Die glazen flessen zijn eenvoudig te recyclen terwijl er in de pakken ook plastic zit. Nu het milieu en het klimaat zo'n belangrijk onderwerp is, waarom gaan we dan niet terug naar de glazen flessen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Milieu
10.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De flessen waren idd beter. Zelfs vla en yoghurt zat in glazen flessen. Misschien is het goedkoper op de manier ban nu. Meestal hebben dingen zoals dit met geld te maken. Geld gaat allang boven milieu en natuur.
HannekeJanssen
5 jaar geleden
Vaak wordt in de biologische winkel, en bijv. in boerderijwinkels, nog wel zuivel in glazen flessen verkocht. Maar de nadelen zijn zoals Amadea vermeldt...

Antwoorden (2)

Dat dénk jij maar blijkt niet zo te zijn. Toen er eens goed werd gekeken naar de milieu-effecten van de verpakking van melk kwam als verrassende uitkomst dat de glazen fles helemaal niet zo geweldig is voor het milieu. Het kartonnen pak scoort op de meeste punten beter.

Nadelen van de fles: zwaar en rond. In een krat kunnen maar twaalf ronde flessen, tegenover twintig rechthoekige pakken. De fles weegt 600 gram, het pak 29 gram. Dus een vrachtwagen die de supermarkten bevoorraadt, vervoert melk efficiënter in pakken dan in flessen. Flessen hebben bovendien als extra nadeel dat ze terug moeten voor een stevige afwasbeurt.

Er is gezocht naar een betere statiegeldfles en er werd een lichtere glazen variant van vierhonderd gram ontwikkeld, maar ook die haalde het niet.
Amadea
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
+
Daar komt nog bij dat tegenwoordig de kartonnen pakken, het plastic laagje aan de binnenkant, maar ook de volledig kunststof 2-liter melkflessen heel goed te recyclen zijn. Door gescheiden afvalinzameling (kartonnen drankverpakkingen ook in de pmd-contaniner) en verbeterde technologieën qua recycling is dit tegenwoordig beter voor het milieu dan de zware glazen flessen in te zamelen en schoon te spoelen (dat moet heel grondig met veel heet water!), of de glazen flessen in de glasbak te gooien en om te smelten tot nieuwe flessen.
Inekez1
5 jaar geleden
Ik heb wel de indruk dat er bij vla en yoghurt met de kartonnen pakken veel meer restjes worden weggegooid dan vroeger bij de glazen flessen. Je kon precies zien hoeveel er nog in zat en dat er met een flessenlikker mooi uitschrapen. Nu zie ik mensen regelmatig een pak 'uitknijpen' op een manier dat die nooit leeg komt. De plastic doppen helpen daar ook niet bij.
SentWierda
5 jaar geleden
@Amadea: als het voor melk opgaat (lichtere verpakking), waarom gaat het dan niet op voor bijvoorbeeld bier? Wordt ook veel gedronken, maar altijd in flesjes, al dan niet met statiegeld.
Is melk in een plastic laagje iets anders dan bier in een plastic laagje?
Amadea
5 jaar geleden
@SentWierda: om de smaak, voedselveiligheid en kosten. Plastic is poreuzer dan glas, de koolstof in het bier kan makkelijker ontsnappen en het bier verschraalt eerder. Glas is bovendien vrijwel volledig smaakneutraal: er vindt geen chemische reactie plaats tussen glas en bier. Veel chemicaliën in plastic kunnen in het bier oplossen. Zo komt uit petflessen antimoon vrij, een giftig semi-metaal. Gekoeld kan dat geen kwaad, maar als petflessen langdurig warm worden bewaard kunnen de concentraties antimoon gevaarlijk worden. Plastic laat zonlicht door, maar de groene of bruine kleur van glas houdt dit tegen. Gekleurd plastic maakt het recyclen moeilijker. Tenslotte kan plastic het pasteurisatieproces dat voor de meeste bieren wordt gebruikt niet aan. Na het bottelen worden flessen namelijk besproeid met kokend heet water om bacteriën te doden. Plastic trekt daar krom van. Dan zou je dikker plastic moeten gebruiken, maar dat drijft de productiekosten op.
Hoi Tuttebel, de reden waarom vele bedrijven gebruik maken van plastic, vooral voor verpakken van producten, is omdat het goedkoper is, er is weinig materiaal nodig om plastic producten te vervaardigen, het is licht en het voorkomt voedsel bederf omdat de producten langer houdbaar blijven, doordat in de verpakking een evenwicht ontstaat tussen kooldioxide en zuurstof.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Plastic?
Er zit nauwelijks plastic in een KARTONNEN melkverpakking.
(Slechts een heel dun laagje aan de binnenkant)
SentWierda
5 jaar geleden
@Ozewie: Alle melk wordt tegenwoordig verkocht in plastic. Hetzij in kartonnen pakken met een plastic binnenlaag hetzij in plastic containers. Alle lege verpakkingen (van karton en van plastic) zijn bestemd voor de plastic afvalbak.
eshynl
5 jaar geleden
@Sentwierda tevens staat bier onder druk, door het koolzuur. Een drankenkarton kan deze druk niet aan. Een fles met kroonkurk kan dit wel aan.