Is het al inzichtelijk,wat de invloed op het milieu en gezondheid op lange termijn is, van de tsjernobylramp?

M.b.t. de straling die destijds vrijgekomen is.

Toegevoegd na 12 minuten:
Welk effect heeft het op Nederland gehad?Heeft de toename van kanker er mogelijk mee te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Voor Nederland zijn er geen gevolgen geweest. Ja, er waren een paar mensen die zo in paniek raakten, dat ze zich opsloten in hun huis. Maar die paniek was absoluut niet reeel.

De extra straling die Nederland kreeg, was zo weinig, dat je heel goede apparatuur nodig had om dat te meten. Als je voor dat minieme beetje straling al bang bent, mag je nooit naar de Ardennen gaan: daar is de achtergrondstraling *van nature* al hoger dan wat wij in Nederland uit Tsjernobyl meekregen.

In Tsjernobyl hebben de mensen er natuurlijk wel echt veel last van gehad. De natuur echter is enorm vooruitgegaan sinds de ramp. Goed, ook voor de dieren en de planten heeft de straling nadelen. Maar: sinds die straling er is, heeft de mens het gebied verlaten. Daar heeft de natuur zo enorm veel voordeel van, dat dat veel zwaarder telt dan de nadelen van de straling.

Anders uitgedrukt: de mens is vele malen schadelijker voor de natuur dan de straling van Tsjernobyl, zelfs in de directe omgeving van Tsjernobyl zelf.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De gevolgen zijn al lang zichtbaar, miskramen door alle leven op die plek en ziekten en misvormingen die alleen daar op grote schaal voorkomen en dat blijft de komende 1000 jaar zo, minstens... De halfwaardetijd is duizenden jaren, dus dat zal nog heel lang zo zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de lange termijn weinig. De straling zal verdwijnen en de extra sterfte door die straling zal uiteraard stoppen.
Er zijn sinds het ongeluk meer doden gevallen door tabak en wodka in Rusland dan door Tsjernobyl.
14 jaar geleden
De gevolgen voor Nederland zijn nihil de gevolgen voor het gebied rond de plek enorm ,er is meer naturschoon dan je kunt denken,de dieren en planten tieren weelderig
Met kanker heeft dit alles niets te maken ,lees het antwoord op je andere vraag.

Toegevoegd na 3 minuten:
herstel
lees het antwoord op de vraag van corluchtjes