Waarom is sommig toiletpapier bedrukt. Mag dat?

Dit is toch slecht voor het milieu. Inkt gaat, zonder dat het nodig is ,ook met blank papier kunnen we onze billen afvegen,het riool in.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie +!
Het slaat nergens op om mooi bedrukt papier langs je billen te vegen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad nutteloos, behang als toiletpapier. Het belangrijkste is dat het papier lekker zacht voor je billetjes is en goed schoonmaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat dacht je van dat goedkope schuurpapier waar je vroeger je kont mee schoonmaakte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee pijpmans, dat was goed voor het milieu en je werd er hard van. Niet zeuren. Krantepapier dan maar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dank u. ach zo erg was het natuurlijk niet maar hier komt alleen zacht poeppapier binnen!

Het beste antwoord

Dat kan zeker maar bedrukking is een van de marketingargumenten het product aan te schaffen.
Die behoefte wordt gecreert met als doen een markt te scheppen en geld te verdienen. Dan zou je zeggen dat dat ook kan zonder bedrukking en dat klopt maar het volgende voorbeeld zal wat verduidelijken.
Gewoon papier
kostprijd 30 cent
winst 15 cent
verkoopprijs 45 cent. Tot zover denk ik goed te volgen.
Nu geef je het een print en die kost 5 cent maarrrr...
Je kunt nu de verkoopprijs zetten op 60 cent waardoor je door de print extra winst kunt maaken.
De meeste producten kun je wel in kranten wikkelen maar dat zal zeker ten koste gaan van de winst. Voor het ene product is het ook van groter belang (parfum) dan voor het andere product (fietsband)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Volgens mij mag dat, en het is gewoon voor de sier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mee eens!
Ik neem aan dat die bedrukking vrolijker oogt dan onbedrukt toletpapier niet waar. Zodoende koop je sneller bedrukt papier als onbedrukt. Als bedrukt wc papier niet verkocht mocht worden gebeurde dat ook niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pijpmans super antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach dat is me vak!
Ja dat mag anders lag het niet in de schappen.
Ik ben geen voorstander, te duur en inktverspilling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door onze markteconomie. Fabrikanten zijn noodzakelijkerwijs altijd op zoek naar manieren waarop ze hun produkten een eigen "gezicht" kunnen geven, en je kunt met toiletpapier nou eenmaal niet zoveel kanten op...

Het tweede deel van je vraag vind ik wat raar. Natuurlijk mag dat. Het is toch geen milieudelict of zo? Als een autofabrikant besluit om zijn hele voorraad naar de sloop te brengen om zo de prijs op te drijven mag dat ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag.
Ik ben wel voor een verbod.
Er worden wel raardere dingen verboden............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logischerwijs zou je dan ook alle vergelijkbare onnodige dingen moeten verbieden. Ik nodig je uit om daar even 2 minuten over na te denken, en je zult je realiseren dat dat tot een regelinfarct zal leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo?
Kijk eens in de super naar al die overbodige verpakkingen.
Het is toch te zot dat er eerst vanalles in te grote overbodige plastic verpakkingen gestopt wordt en dat we die nu weer met z'n allen moeten gaan inzamelen....
Dat veroorzaakt een regelinfarct. Het kan veel simpeler en veel schoner allemaal.
En dan ben ik nog niet eens een milieufreak ofzo.
Als het niet werd afgebroken in het riool was het al lang verboden!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag, en waarom bedrukt?
Omdat sommigen tijdens de stoelgang wat meer 'tijd' nodig hebben....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n grote milieuschade geeft het niet, dus waarom zou het verboden worden? Vlees eten, auto rijden, voedsel kopen dat aan de andere kant van de wereld geproduceerd is: er zijn gigantisch veel dingen die veel en veel meer milieuschade opleveren, en die wel gewoon toegestaan zijn. Dus dan gaan ze zoiets kleins heus niet verbieden.

Maar het is natuurlijk wel 'zinloze' milieubelasting, dat wel. Maar als mensen er blij van worden om er naar te kijken, is het niet echt zinloos meer, toch? Zo zijn er natuurlijk honderden dingen in ons leven die we niet nodig hebben, maar toch kopen omdat we het leuk vinden. En je kan niet voor anderen gaan bepalen dat iets niet leuk genoeg is om inkt aan te verspillen. Maar consuminderen is natuurlijk wel een hartstikke goed idee! Om zelf te doen, niet om aan anderen op te leggen.
Consuminderen: minder consumeren, kritisch nadenken of je dat wat je wilt kopen wel echt nodig hebt/hoe gelukkig je daar nou echt van wordt, en stilstaan bij de gevolgen van die producten (op milieu, mensen (fair trade vs kinderarbeid en slavernij) en dieren).
En als jij bloemetjes op je wcpapier niet nodig vindt, is het een hartstikke goed idee om ander wcpapier te kopen!

Alleen vraag ik me wel af of die inkt nou het grootste probleem is. Het meeste wcpapier is namelijk ontzettend wit, dus waarschijnlijk gebleekt met chloor oid. Zou dat niet schadelijker voor het milieu zijn dan inkt? En dat wit is tenslotte ook niet nodig, dat is ook alleen maar omdat het er mooier uitziet dan grijzig. Dus ongebleekt wcpapier is misschien nog wel een belangrijkere stap.
Of gerecycled wcpapier. In Nederland is dat volgens mij vaak redelijk ruw, in Duitsland heb je in de supermarkt gerecycled wcpapier dat gewoon heerlijk zacht is en even goedkoop als ander wcpapier. Zou fijn zijn als we dat hier ook hadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het toiletpapier dat is bedrukt en wordt verkocht, wordt verkocht omdat men het blijkbaar blijft kopen. Als we met z'n allen beslissen daar niet meer aan mee te doen verdwijnt het vanzelf uit de winkel. :-)