Op de kamperfoelie tref ik veel van dit soort insecten aan. Wat is dit voor insect?

De kamperfoelie gaat dit jaar niet lekker. Hij zit onder de kleine insectjes. Alle knoppen worden er door bedekt. Wat kan ik doen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
1.9K
jodyenboyke
4 jaar geleden
Zijn larven van het lieveheersbeestje en zij eten de luizen waar jouw kamperfoelie last van heeft. Dus niet bestrijden of weghalen. Bij mij zitten ze ook en hebben ze goed hun best gedaan en bloeit de plant inmiddels weer heerlijk. Eventueel kan je met de tuinslang de luizen er af spoelen maar dan gaan jouw hulpjes ook mee in de vernieling. Geef je plant wat extra voeding en genoeg water.
Rieneke1
4 jaar geleden
Wat jodyenboyke zegt.

Antwoorden (1)

Dit is een larve van een Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje.
Het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje is een agressieve predator en bij gebrek aan luizen worden ook larven van andere soorten lieveheersbeestjes, rupsen en vlindereitjes opgegeten, waardoor de kever een bedreiging vormt voor de inheemse soorten. Bovendien draagt het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje parasitaire schimmels, Microsporidia, bij zich. Zelf is hij daarvoor immuun, maar voor het zevenstippelig lieveheersbeestje zijn de schimmels dodelijk.
4 jaar geleden
jodyenboyke
4 jaar geleden
Dit zijn larven van het gewone lieveheersbeesje en eten de luizen op.