Ontlastingsafval bij de NS

Treinen dumpen de uitwerpselen en urine direct op het spoor. Om hoeveel ton gaat dit ongeveer op jaarbasis en is dit een belasting voor de natuur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De olie/smeerresten van de trein en de bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden om de treinberm onkruidvrij te houden zijn een belasting voor de natuur... Menselijke uitwerpselen zijn op zich gewoon een natuurlijk mesttof. Hoeveel ton kan ik je niet vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vies he!
In Luxemburg stad gaat de trein over een stel huizen heen. Ligt de rotzooi in de tuinen.

Het beste antwoord

dagelijks gaan meer dan 1 miljoen mensen met de trein in nederland. als 1 procent daarvan naar toilet gaat, zijn dat er 10000 per dag. Aannemende dat ze allemaal plassen, en een plasje van 0,25 liter doen, gaat er 2500 liter plas het spoor op per dag. Per jaar is dat 365 x 2500 liter = 912500 liter = 912 kubieke meter plas per jaar! OFwel 912 ton per jaar. Dan heb ik het nog niet over poep. Denk dat minder mensen de grote boodschap aan de NS gunnen. Zeg dat dit 1 promille van de reizigers is: 1000 reizigers. Een grote boodschap is kwa massa niet veel groter dan een kleine boodschap: ongeveer 400 gram. Dat maakt 1000 x 0,4 kg poep per dag: 400 kg per dag. Per jaar is dat 365 x 400 kg = 146000 kg, ofwel 146 ton poep op het spoor per jaar.
Tot zover antwoord op jouw vraag. OVerigens hebben we 2808 km spoor in Nederland. Dus per km spoor valt er 912+146/2808 ton per jaar = 0.377 ton uitwerpselen / jaar = 377 kg uitwerpselen per km spoor per jaar. Ik ga nooit meer over het spoor wandelen ;)

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien is bovenstaande een goede reden om uitwerpselen niet langer op het spoor te willen laten vallen!