Wat is dit insect?- 5mm lang- 6 poten; 2 voelsprietjes t-lange steekbuis?

Wat is dit insect?
- 5mm lang
- 6 poten
- 2 dunne voelsprietejs
- 1 lange stevige steekbuis

- Ik ben gestoken in m'n bil. En kon hem zo uit m'n onderbroek vissen.
- In een bakje gedaan voor verder onderzoek.
- Wie weet wat het is.?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
3.1K

Antwoorden (2)

De foto is niet helemaal scherp, maar hij lijkt heel veel op een hazelnootboorder, Curculio nucum.
Die snuitkevers verschijnen in mei en eten bladeren van diverse struiken en jonge vruchten van fruitbomen.

Heb jij een hazelaar in de buurt staan? Voor de voortplanting is de kever streng gebonden aan hazelnoten. De snuit, die bijna even lang is als het lichaam, wordt gebruikt om mee in vruchten te boren. Het lijkt mij niet dat hij jou kan hebben gestoken....
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik voelde wat in m'n onderbroek rommelen. Normaal vind ik dat niet zo erg, maar als het onverwacht is, schrik ik daar een beetje van. Toen ik zelf met m'n hand in m'n broek ging, voelde ik beestjes. Dat is niet goed. Het kan zijn dat ik de prik me ingebeeld heb en inderdaad dat het een hazelnootboorder is. Bedankt voor de info.
dat ziet eruit als een kinakever. deze diertjes kunnen alleen steken als ze zich bedreigd voelen en dat levert de klachten op als

hoofdpijn en misselijkheid.

verder kan ik je niet echt helpen omdat de foto best onscherp is dus sorry daarvoor.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Wat is de Latijnse naam daarvoor? Nooit gehoord van een kinakever en Google kent 'm ook niet....