Kunnen ze echt testen of je lyme etc. kan hebben als je een teek opstuurt?

Ik had een teek eergister en heb hem eruit gehaald en dit keer in een zakje gedaan om op te sturen naar een bepaald bedrijf via prohealth.nl

Link https://www.prohealth.nl/onderzoeken-op-ziekte-van-lyme/

Ik ga het natuurlijk gewoon doen want het scheelt maanden opletten maar mijn vraag is is dat echt betrouwbaar? Heb niks te verliezen maar stel ze zeggen dat ik bijvoorbeeld niks heb kan je dat dan vertrouwen?

En misschien heeft iemand ervaringen.

Bedankt

5 jaar geleden
in: Natuur
1.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ook al heeft de teek zelf wel Lyme, hoef jij het niet te hebben. Je moet jezelf ook laten checken!
Inekez1
5 jaar geleden
En als deze teek niet besmet is met Borrelia, kan het nog steeds zijn dat jij dat wel bent, via een andere teek. Kom je regelmatig in de natuur, dan moet je hoe dan ook blijven opletten. Er is elke keer kans op een nieuwe tekenbeet - met of zonder besmetting. Je hebt niks te verliezen? Jawel, je geld. Alleen de teek wordt getest, niet jij. Zekerheid heb je dus allerminst.
andyka
5 jaar geleden
bedankt ja ik was wel is eerder naar de dokter ervoor maar ze kunnen het niet testen via je bloed ofzo. Zeggen dat je op sympthomen moet letten enkele weken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Andyka, omdat ik toentertijd (zie antwoord) voor iets ernstigs behandeld werd in het ziekenhuis, heeft de internist naast de antibiotica wel meteen een bloedtest gedaan. Na een aantal weken ( ik geloof 6) heb ik dezelfde test weer moeten doen. Ze kunnen dus wel bloedonderzoek doen, maar ook deze test geeft geen 100% garantie. Het enige dat je kunt doen, is proberen te voorkomen. Indien je wel een beet oploopt, verwijderen en ontsmetten. Vervolgens de beet in de gaten houden. Zelfs de beruchte kring hoef je niet altijd te krijgen bij een besmette teek.
Rieneke1
5 jaar geleden
Je weet dat je de teek niet mag verdoven voor je hem uittrekt? Door het verdoven van de teek vergroot je het risico op eventuele besmetting.
andyka
5 jaar geleden
Nee is allemaal prima gegaan ik heb hem eruit gehaald met een een tekentang en erna ontsmet. heb hem opgestuurd en ga zelf ook langs de dokter.
bedankt voor de reacties

Antwoorden (1)

Het antwoord staat heel duidelijk op de site.

Allereerst zeggen ze het volgende bij een positieve test:
Indien de test positief is, is de bacterie voor 99% zeker gevonden.
(Dit wil dan zeggen dat de teek besmet is, maar jij hoeft absoluut niet besmet te zijn. Je hebt de teek namelijk verwijdert en het plekje ontsmet, neem ik aan).

Vervolgens zeggen ze het volgende bij een negatieve test:
Indien de test negatief is, wil dit een eventuele besmetting niet uitsluiten. Houd de plek goed in de gaten en neem contact op met uw arts indien u het niet vertrouwt.
(Dit wil zeggen dat de test wel negatief is, maar dat ze niet met 100% zekerheid zeggen dat de teek niet besmet is. Je kunt misschien toch besmet zijn, waardoor je de plek wel in de gaten moet houden).

Dus: Alleen als de teek besmet is, zeggen ze dat je allert moet zijn. Als de teek volgens de test niet besmet is, moet je ook allert zijn. Je schiet er helemaal niks mee op.
Je krijgt geen garantie/ zekerheid.

Ik ben niet bekend met prohealth. Het viel me wel direct op, dat bij het tweede antwoord (negatieve test), twee taalfouten staan. Ik heb ze bij het antwoord verbetert.
Ik ben wel bekend met een tekenbeet. Ik dacht een muggenbultje te hebben. Er zat namelijk niks in het bultje. Na een week of twee had ik een hele grote, rode kring op mijn been, rond het oorspronkelijke bultje. Toen ben ik aan de antibiotica gegaan.

Succes!