Hoeveel gram co2 zit er in suiker (c6h12o6)?

Ik ben imker en krijg de vraag of bijen bijdragen aan de co2 oplossing doordat ze suiker (honing) opslaan
1 bijenvolk slaat per jaar gemiddeld zo’n 62 kilo honing op, maar hoe bereken ik de dasrin opgeslagen hoeveelheid co2? In grammen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Milieu
6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV
Honing bestaat uit ongeveer 80% suikers (glucose en fructose) en 3% enzymen, stuifmeel en dergelijke. De rest (17%) is water.
Berekend op de enkelvoudige suikers met de formule van C6H12O6 in door 62 kilo honing dus ca 73 kilo CO2 gebonden.
https://suikerwijzer.nl/alles-over-honing/
LeonardN
4 jaar geleden
"Ik ben imker en krijg de vraag of bijen bijdragen aan de co2 oplossing doordat ze suiker (honing) opslaan." Alleen voor dat deel wat nu honing is. Als de honing gegeten wordt, wordt deze weer CO2.
Maar door jouw bezigheden en voordat de honing in de winkel is zal weer wat olie uit de aarde getrokken moeten worden en opgestookt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN
De vraag gaat over de bijen. Wat de bijen doen draagt dus bij aan de binding van CO2. Wat de mens daar weer mee doet (zoals altijd) is CO2 produceren, zowel in de industrie als door het eten van de honing.
tinus1969
4 jaar geleden
@elder161
Het zijn niet de bijen die CO2 binden en opslaan - alleen planten en algen kunnen dit fotosynthetische kunstje. Honing draagt dus niet specifiek bij.
SimonV
4 jaar geleden
@elder161
Bedankt. Als aanvulling toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@tinus1969
Ik heb ook helemaal niet beweerd, dat de bijen de CO2 binden (Ik weet ook wat fotosynthese is). Het zijn echter wel de bijen die het verzamelen in de vorm van suikers.
tinus1969
4 jaar geleden
@elder161 maar dat verzamelen draagt verder nergens aan bij mbt klimaat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Iedereen dank voor de bijdragen. Na twee dagen zoeken en rapporten lezen is de conclusie dat de suikers die bijen verzamelen ook weer door bijen, dieren, organismen en de mens (in de vorm van honing) worden geconsumeerd en dat bijen dus geen wezenlijke bijdrage leveren aan verlaging van de co2. Mooi dat het eens is uitgezocht. ;-) Dank!

Antwoorden (1)

Voor 70 gram glucose is ongeveer 100 gram co2 nodig.
Met 62 kilo suiker sla je dus ongeveer 89 kilogram co2 op.
Vanzelfsprekend moet de honing daarna niet geconsumeerd worden.
.
Belangrijke aanvulling Elder161
Honing bestaat uit ongeveer 80% suikers (glucose en fructose) en 3% enzymen, stuifmeel en dergelijke. De rest (17%) is water.
Berekend op de enkelvoudige suikers met de formule van C6H12O6 is door 62 kilo honing dus ca 73 kilo CO2 gebonden.
Toegevoegd op 12 februari 2020 11:34: tekst
SimonV