Is het IJsselmeer/Markermeer vervuild?

Als je kijk op Google maps, zie je dat het IJsselmeer en Markermeer (vooral markermeer) groenig is. Is dat vervuiling door de mens, of ligt het aan het vroegere Zuiderzee dat het aan het zout ligt, Ik hoor graag! doei!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Milieu
2.5K
Castle
7 jaar geleden
Ik zou er in ieder geval niet van drinken. ;-)

Antwoorden (1)

De groene of blauwe kleur die je ziet komt door de algen die in het water leven. Algen zijn heel eenvoudige organismen (levende dingetjes). Door het gebruik van kunstmest stromen er stoffen uit de kunstmest mee met de regen naar bijv. het IJsselmeer of het Markermeer. Door die stoffen groeien algen veel beter en die geven dan het water die groenige of blauwachtige kleur.
Dus ja: het water is vervuild met de stoffen uit de kunstmest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp is het niet de oorzaak van de mens?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het zijn boeren die de kunstmest gebruiken. En boeren zijn toch ook mensen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik las het verkeerd ;)