Waarom zou de wereld in de toekomst met een te kort aan drinkwater te kampen krijgen?

Het blijft toch regenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.3K

Het beste antwoord

Om het probleem van tekort aan drinkwater te analyseren moet men eerst eens nagaan waar dit water vandaan komt.

Zo zijn er diverse bronnen waar drinkwater gewonnen wordt. Vanuit oppervlakte water of grondwater.

Oppervlakte water moet gezuiverd worden om het geschikt te maken als drinkwater. Door de vervuiling van steeds meer chemische stoffen (pesticiden, herbiciden, zware metalen etc.) wordt het proces van zuiveren steeds duurder.

Het winnen uit oude bronnen onder in de grond. (zo haalt ons bedrijf drinkwater uit de grond van een ader uit de Zwitserse alpen) is relatief eenvoudiger. Drinkwater van ongeveer 200 meter diepte hoeft niet meer gefilterd te worden en is direct geschikt als drinkwater. Drinkwater van pakweg 40 meter moet meestal nog een paar eenvoudige behandelingen ondergaan.

Nu is het zo dat deze bronnen onder de grond continue gevoed worden vanuit regenwater wat in de grond trekt. Door ook hier steeds meer vervuiling toe te voegen raakt de natuurlijke filtering (het zand, klei en grind in de grondlagen) uitgeput en gaan ook ongewenste stoffen zoals nitraat en nitriet ophopen in deze water aders. Vooral de ondiepere aders hebben hier al last van. Bepaalde landbouw gebieden moeten steeds meer technieken zoals omgekeerde osmose toepassen om drinkwater geschikt te maken voor consumptie.

De zeer diepe lagen zijn (nog) niet aangetast omdat deze er miljoenen jaren over gedaan hebben om zich te vullen (en filteren). Daarbij is het filterpakket enorm dik en heeft nog een grote buffercapaciteit.

Maar door de steeds grotere vraag naar schoon drinkwater door veel factoren zoals bevolkingsgroei en daarmee samenhangende voedsel productie, industrie, en andere vormen van water gebruik, worden deze bronnen steeds meer aangesproken. Als wij als mens dan van boven de zaak blijven vervuilen komen sporen van ongewenste stoffen vanzelf in onze kostbaarste water lagen.

Dus wij zullen nog wel schoon water blijven drinken, maar ik denk dat we op deze wijze de wereld over pakweg een paar honderd jaar een groot probleem meegeven. Niet echt een erfenis die we mee willen geven aan onze nakomelingen.

Dus als wij zo blijven omgaan met het kostbaarste wat op aarde is (zonder water geen leven) dan kon het nog wel een zo zijn dat een kuub water duurder wordt dan een kilo goud.

Dus wees bewust met het gebruik van water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja lekker, zure regen.

Meeste van het zeewater op aarde is zout, niet te drinken dus. en regenwater kan op den duur door vervuiling ook niet helemaal gezond zijn.

Dus dan zijn er wel degelijk problemen te verwachten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is er al een tekort aan drinkwater in een groot deel van de wereld.
Dat merken we in West-Europa vooralsnog niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele grote delen van de wereld lijden onder steeds meer droogte : in de laatste 30 jaar is het regenpatroon rondom de evenaar enorm veranderd, waardoor er steeds minder water voorhanden is voor mensen en hun dieren.
En we groeien met z'n allen de pan uit ; sinds 1960 zijn we van 2.5 miljard naar ruim 6 miljard mensen gegaan.

Je hebt beslist in de laatste tijd wel eens gehoord, hoeveel liter water er nodig is voor 1 kg koffie, of 1 kg vlees.

We maken ons druk om het opraken van de olie, en voeren oorlogen om eraan te kunnen blijven komen : we zouden ons héél wat beter druk kunnen maken om het dreigende tekort aan drinkwater voor alle mensen op de wereld.

Want een andere energiebron dan olie is er wel te organiseren, maar drinkwater kan je niet vervangen door iets anders. Zonder olie gaat wel, met wat aanpassingen, zonder drinkwater is een mens binnen 3 dagen dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak je maar niet druk, hoor - oorlogen over drinkwater komen er waarschijnlijk binnen een jaar of 20, als het zo doorgaat. Dat druk maken over drinkwater komt vanzelf.
er is geen tekort aan drinkwater, wij spoelen de wc er mee door. het drinkwater is niet eerlijk verdeeld over alle landen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die 6 liter die een wc-bezoek kost, staat niet in verhouding tot de 2.000 liter die een kilo rijst kost, of de 100.000 liter voor een kilo rundvlees.
En dat water voor die rijst of vlees komt heus niet allemaal uit Nederland, de bedrijven die ons dat voedsel verkopen, gebruiken toch het water dat in het land waar ze de rijst of het veevoer verbouwen aanwezig is.
Waardoor de plaatselijke bevolking te weinig heeft.
Dus het is niet alleen een kwestie van dat er hier meer is dan daar, maar ook dat wij het waardevolle drinkwater van hen inpikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100000 liter voor vor een paar hamburgers.... wtf
Regenwater is niet schoon genoeg om gezond te kunnen drinken. Het punt is niet dat er straks geen water meer is, maar geen schoon water. Drinkbaar maken van regenwater en zout zeewater, kost onwijs veel energie en geld.

Ik weet niet of het hier mee te maken heeft, maar ik moet denken aan de populatie mensen, die maar blijft stijgen. We gebruiken gigantisch veel water om ons voedsel te produceren. Een kilo aardappel kost 500 liter water, een kilo rijst 2.000 en een kilo rundvlees wel 100.000 (zie bron).
En als er steeds meer mensen geboren worden, en die ook allemaal willen eten...
Vlees kost het meeste water, en in landen als China is de welvaart zo aan het stijgen dat steeds meer mensen daar vlees gaan eten, dus als het op die manier doorgaat, zal er in de toekomst nog veel en veel meer water nodig zijn voor vlees. Ik kan me voorstellen dat dat mee speelt.

Dat schone drinkwater wordt dan gebruikt voor het produceren van voedsel voor mensen uit rijkere landen, en er zal weinig overblijven voor de plaatselijke bevolking, die te arm is om geld ervoor te kunnen betalen. En omdat de rijken uit andere landen er meer voor kunnen betalen, zal het water voor hen gebruikt worden, niet voor de arme bevolking.
Denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als door de overbevolking steeds meer water gebruikt gaat worden, zal het sneller vervuilen. Het gaat langer duren voordat het water weer geschikt is voor drinkwater. Meer filterinstallaties maken gaat een kostbare zaak worden.