Is het wettelijk verplicht om als particulier glas in een glasbak te doen?

Ik kan nergens vinden of het wettelijk verplicht is om ongebroken glaswerk te scheiden. Hiermee bedoel ik potjes jam, wijnflessen, etc.
Weet iemand of dit verplicht is? Kan je dus een boete krijgen wanneer je wijnflessen in de vuilniszak doet?

Dit staat dus even naast het feit van de morele plicht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
10.1K

Het beste antwoord

Het is sowieso niet wettelijk verplicht aan afvalscheiding te doen.
Wanneer je daar geen zin in hebt en/of het nut er niet van in ziet hoef je het niet te doen en mag je álles in de restafvalcontainer gooien.
Zelfs chemisch afval apart afvoeren is niet wettelijk verplicht en kun je ongestraft in de vuilcontainer gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, het is niet verplicht. Afval scheiden gaat op basis van vrijwilligheid.
Het is ook haast niet te doen om zo'n verbod te handhaven. Vuilnis controleren? Lekker klusje. En iedereen heeft wel eens wat glas wat zo kapot of smerig is dat je het meteen de kliko in gooit. Het kan ook geen kwaad, glas in het grove afval, itt bijvoorbeeld batterijen die niet in het milieu moeten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als particulier ben je niet wettelijk verplicht om je glas in een glasbak te deponeren. Sterker nog: Sommige glassoorten mogen niet in het glasafval omdat er ook ander afval aan zit zoals een lamp of spiegel bijvoorbeeld. Hitte bestendig glas zoals een ovenschaal mag er ook niet in omdat dit bij het omsmelten naar nieuw glas niet goed smelt.

Daar in tegen mag je ook niet zomaar al het glas in de huisvuil container deponeren, want je mag officieel maar 35 kilo in een normale huisvuil container doen. En glas heeft een veel hoger soortelijk gewicht dan een vuilniszak met restafval.