Hoeveel procent meer energie cq vervuiling kost het om van 120 naar 130 km/u te gaan op snelwegen?

Volgend jaar gaat dat gebeuren, hoeveel kost dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (2)

Op basis van CO2 uitstoot komt TNO tot onderstaande grafiek. Bedenk el dat het van auto tot auto en bestuurder tot bestuurder zal varieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van 120km/u naar 130 is 8,3% sneller, maar wel 13% vervuilender.

De maximale snelheidsverhoging op snelwegen van 120 naar 130 km/u mag dan wel een tijdsvoordeel van 8,33% opleveren, de extra vervuiling is echter veel meer dan 8,33%

Dit heeft te maken met het feit dat het verloren gegane vermogen door de luchtweerstand met de macht 3 tov snelheid oploopt.

In berekening:
130/120=1,0833
1,0833^3=1,271 is dus 27,1%, maar omdat men 8,33% minder lang hoeft te rijden, is het netto nadeel dus 1,271 /1,0833 = 117,3%, een toename van 17,3%
Van 120km/u naar 130 is 8,33% sneller, maar 17,3% vervuilender.

De eerlijkheid gebiedt dat de 17,3% ervan uitgaat dat er geen rolweerstand is en dat alles in de luchtweerstand is gaan zitten. Op die snelheid is het aandeel rolweerstand/luchtweerstand ongeveer 1/4 voor personenauto’s, dat betekent dat het percentage vermenigvuldigd mag worden met 3/4 om tot het goede antwoord te komen, zijnde 13,0%

Van 120km/u naar 130 is 8,3% sneller voor personenauto’s maar 13% vervuilender cq energieslurpender.

Voor vrachtauto’s zou dat relatief gezien minder zijn, omdat het aandeel rolweerstand/luchtweerstand hoger is (1/2). Aangezien vrachtwagens niet op die snelheden komen heeft het ook geen zin om hun percentage uit te rekenen. Wel is het zo dat Verkeer en Waterstaat/TNO voor het "gemak" geen onderscheid maakt tussen personenautos en vrachtwagens (zie de grafiek van TNO in voorgaand antwoord), zodat in hun ramingen de toename op een lager gemiddelde van 9,7% energie- cq CO2 toename uitkomt, 3,3% te laag. Omdat het alleen om personenauto’s gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meer vervuiling moet toch ook "opgeruimd" worden
dit kost ook energie