Hoe verwijder je vliegenpoepjes van rolgordijnen?

Mijn rolgordijnen hebben vele zwarte stipjes van vliegenpoepjes. Is dit te verwijderen en zo ja, hoe?

6 jaar geleden
in: Natuur
2.7K

Antwoorden (1)

Dat ligt aan het materiaal van je rolgordijnen. Gladde waterafstotende stof kun je vrij eenvoudig met een vochtig doekje schoonmaken. Gewoon het gordijn afrollen en tegen het glas drukken, of als het op de achterkant zit van de muur halen en op tafel leggen.

Bij lichtgekleurd katoen kun je ook de stof op tafel leggen en met een natte doek onder en boven het vuil laten weken en deppen. Je hebt wel kans dat de kleine zwarte stipjes dan veranderen in grote grijze vlekken, afhankelijk van de stof.

Voor echt wassen heb je (afhankelijk van de breedte van het gordijn) een badkuip nodig. Vaak zit er onderaan het gordijn een latje of stokje dat je er uit kunt schuiven. Rol dan het gordijn helemaal af en was het met de hand in een bad met handwarm water en wat wasmiddel. Goed uitspoelen en volledig uitgerold laten drogen.