Majesteit of Sire ?

Wanneer worden koningen/koninginnen aangesproken met "Majesteit" en wanneer met "Sire" ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
2.8K

Antwoorden (4)

onze koningin word aangesproken met..Hare majesteit...
Sire word in nederland niet gebruikt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze koningin spreek je aan met majesteit, als strak Wim-Lex koning wordt, dan spreek je hem aan met sire.
13 jaar geleden
De aanspreektitel "Sire" is een Frans woord en betekent "Heer". Het is een enigszins vertrouwelijke titel waarmee een mannelijke vorst, kan worden aangesproken. Het woord is ontstaan uit Senior en daardoor etymologisch verwant met veel andere titels en aanspreekvormen: Sir, Señor, Monsieur enz.

Wikipedia geeft voor de Belgische en Nederlandse manlijke vorsten de volgende titulatuur en aanspreektitels.

Koning der Belgen:
(Zijne, Uwe) Majesteit. Briefaanhef en in gesprek: Sire
Koning/koningin der Nederlanden:
(Zijne, Hare, Uwe) Majesteit. Briefaanhef en in gesprek: Majesteit

Het is dus met name land afhankelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bepalen de vorstinnen vaak zelf. Zo wil Beatrix graag majesteit horen terwijl Juliana liever "mevrouw" hoorde. Ook de Engelse koningin wordt vaker met Madam of Ma'am aangesproken dat met Your Majesty.
Voor vorsten gelden dat zij de keuze hebben tussen Sire en Majesteit.