Het is een vraag waar veel wetenschappers zich mee bezig houden.
Sommige zeggen dat het heeft te maken met de opwarming van de aarde, maar vroeger kwamen dit soort winters ook wel eens voor.
En als het er mee te maken heeft, waarom was het vorige winter dan zo lang erg koud.
Wat wel erg belangrijk is , is de straalstroom.
Dan zijn zeer krachtige winden op zeer grote hoogte.
Met de straalstroom mee, trekken vooral depressies mee.
Deze straalstroom komt van de richting van Amerika en gaat richting Europa.
Is deze stroom ten noorden van ons land, dan zitten we in de zachte lucht van zee, met regelmatig regen.
Gaat deze richting Middellandse Zee, dan zitten we aan de andere kant er van in de koude lucht uit het oosten.
Zeewatertemperatuur over de hele wereld, hebben invloed op de straalstroom.
Maar ook de koude en warme golfstromen.
Vorig jaar zomer en vrijwel heel de herfst, hadden we veel hogendrukgebieden en erg mooi weer, met weinig regen.
Na zo een lange perioden met mooi weer, komt heel vaak een lange periode met regenweer.
Alles is dus een gevolg van de richting van de straalstroom, die al maanden lang ten noorden van ons land langs trekt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prettig, zo'n nuchtere kijk op dit verschijnsel.
Derhalve een plus.
Zou wel fijn zijn als je wellicht nog wat bronnen kan toevoegen? Dat zou je antwoord (nog meer) onderscheiden van de prietpraat hierboven. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al mijn inmiddels hier op GV duizenden antwoorden zijn van mij zelf.
Ik bestudeer al mijn hele leven het weer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje! Nuttige informatie! +

Andere antwoorden (1)

Waarom onze winter zo ongewoon zacht en nat is.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/2654/Extreme-Aarde/article/detail/1789546/2014/02/07/Waarom-onze-winter-zo-ongewoon-zacht-en-nat-is.dhtml

De kapitein van nieuwsbreker heeft op die site eens de waarheid gepost:

De echte reden zijn chemicaliën die in de lucht gespoten worden worden, de zogenaamde “chemtrails” die fungeren als geleiders door o.a. aluminium deeltjes. De GSM masten warmen deze deeltjes op via microgolven.
Dit gebeurt in de nacht waardoor er wolken ontstaan die voor een “thermisch deken” zorgen, hierdoor koelt het niet af.

Dit is de enige echte reden van het zachte weer –> TECHNOLOGIE door manipulatie van het weer!

De wetenschap is dus slimmer dan iedereen denkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En waarom was het dan vorige winter zo koud?
En waarom hadden we vorig jaar zo een mooie zomer en vooral een mooie herfst tot in november aan toe.?
Chemtrails zijn gewone vliegtuigtrails ( strepen) die langer in de lucht zichtbaar zblijven, als een hogendruk gebied aan het wegtrekken is en vochtige lucht binnen komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Chemtrails... weer zo'n pseudowetenschappelijk complotverzinseltje... *zucht*
En dan als bronnen de Belgische variant van de Telegraaf en een blogje aanhalen...
Dikke min
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een fout antwoord! Deze winter hoort gewoon bij de normale variatie en inderdaad leg maar uit waarom de vorige winters zo koud waren?