Is ijsregen hetzelfde als ijzel?

In principe komt het toch op het toch op hetzelfde neer? Regen valt op een ijskoude grond en bevriest dan. Is ijsregen hetzelfde als ijzel?

3 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Nee.
IJzel is onderkoelde regen, die bij aanraking van een voorwerp of oppervlakte, in ijs overgaat.
Bevriest de regen al in de lucht tot fijne ijskorreltjes, dan spreekt men van ijsregen.
IJzel: het ijslaagje kan zich op verschillende manieren vormen, meestal aan het eind van een vorstperiode, wanneer de grond bevroren is en er nog een koude luchtlaag aanwezig is van onder het vriespunt. Dat is goed mogelijk omdat de grond vaak langer koud blijft dan de lucht die er overheen stroomt. Een dooiaanval begint meestal op enige honderden meters hoogte, waar de minder koude lucht binnenstroomt. De koudere vrieslucht heeft door haar lagere temperatuur een groter gewicht dan de zachtere lucht. Daardoor weet de vorst zich aan het aardoppervlak het langst te handhaven. Als de koude lucht hardnekkig is, spreken we van een koude plaklaag.
De neerslag valt dan in de vorm van regen uit de zachte lucht, maar de druppels koelen onderweg in de koude lucht weer af tot onder het vriespunt, men spreekt daarom ook wel over onderkoelde regen. Er treedt geen bevriezing van de regendruppels op, omdat de daarvoor de in de druppels benodigde groeikernen (stof of andere vorm van aerosolen) afwezig zijn. Zodra de regen de grond of een voorwerp bereikt, wordt de onderkoelde regen direct wel omgezet in ijs. Het ijs dat zo ontstaat, wordt ijzel genoemd.
Toegevoegd op 16 februari 2021 09:47: tekst
3 jaar geleden
Bordensteker
3 jaar geleden
IJsregen kan ook vastvriezen of als ronde knikkertjes op de grond vallen en wegrollen.
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/ijzel