IJzel ontstaat wanneer regen, motregen of gedeeltelijk uit vloeibaar water bestaande ijsregen op een weg valt waarvan de temperatuur onder nul is. De regen of motregen bevriest dan zodra hij in aanraking komt met de grond of met voorwerpen die kouder zijn dan nul graden; de ijsregen vriest erop vast. IJzel treedt veelal op tijdens de inval van de dooi na een vorstperiode, dus als de vorst nog in de grond zit. Veel regen hoeft er niet te vallen: een beetje motregen is zelfs al voldoende om een weg spiegelglad te maken. Meestal duurt een ijzelperiode niet langer dan enkele uren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit kan ontstaan als regen op een bevroren ondergrond terecht komt en dan bevriest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doordat het regent en het vriest
dus de druppe;s worden kleine ijsblokjes en omdat het vriest en de wegen koud zijn wordt het spekglad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IJzel is eigenlijk niets anders dan regen die bevriest zodra het gevallen is. Het vormt zich meestal aan het eind van een vorstperiode, wanneer op honderden meters hoogte zachte lucht binnenstroomt. De regen koelt in de lager gelegen vrieslucht weer af tot onder het vriespunt. Zodra het op de grond of op voorwerpen valt, bevriest het direct tot een helder ijslaagje. Bevriest het al eerder, dan heet het ijsregen. Dat kan ook vast vriezen of als ronde knikkertjes op de grond vallen en wegrollen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt in de antwoorden wel gesproken over ijsregen maar het komt er in korte lijnen op neer dat het regenwater al onder de nul graden is en toch nog vloeibaar en zodoende op iets dat ook al onder nul is direct bevriest.