Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk verschil is er tussen temp. in de zon ,en tegelijkertijd in de schaduw ?

ik had een discussie met iemand die zei dat het schitterend weer was op zijn vakantie ,hij had 28 gr in de zon ,maar volgens mij was het daar op dat moment tussen 16 en 18 gr .
Als het hier in Belgie 18 gr is en zonnig ,dan heb op mijn terras meer dan 35 gr in de zon !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
29.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, je hebt gelijk. De temperatuur in de schaduw en die in de zon kunnen flink verschillen. De temperatuur die bij het weerbericht wordt gegeven is altijd de temperatuur in de schaduw. In de zon op een windstille plek kan het veel heter zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De temperatuur in de zon is gelijk aan de temperatuur in de schaduw. Het probleem is dat je meetinstrument ook zonnestraling opvangt en daardoor zelf warmer wordt. Dat hangt af van de kleur van je thermometer, de wind en dergelijke. Daarom heb je er weinig aan als je thermometer aan direct zonlicht wordt blootgesteld. Een manier om de temperatuur van de lucht te meten met een thermometer in de zon is de thermometer snel te draaien. De lucht zal dan de thermometer goed koelen tot de luchttemperatuur en de thermometertemperatuur ongeveer gelijk zijn."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding