Kun je een kapotte bril ergens inleveren?

Mijn bril is kapot, afgebroken. Kan ik dit ergens inleveren voor recycling of dergelijke? Materialen zijn goed te hergebruiken voor een nieuwe doeleinde, neem ik aan.

Toegevoegd na 4 dagen:
Mocht je nergens een kapotte bril kunnen inleveren, misschien de optie om zelf de bril uit elkaar te halen, zoals glas, ijzer, plastic en dit dan aanbieden voor recycling, wat dan wel mogelijk is, alleen oppassen dat zelf geen huidschade oploopt, omdat die dingen goed in elkaar zitten bij openbreken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Milieu
11.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Oude bril kan je vaak inleveren bij opticien, maar echt kapot kunnen ze denk ik niet veel mee

Antwoorden (1)

Het klopt dat er nog bruikbare materialen in je kapotte bril zitten maar de enige brillen die voor een tweede leven in aanmerking komen zijn intacte brillen. Die gaan veelal naar de derde wereld. Kapotte brillen worden door geen van de inzamelaars geaccepteerd en daarom is de vuilnisbak vooralsnog de enige bestemming voor je kapotte bril.

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik vermoed dat de aanvoer van kapotte brillen te klein en te onregelmatig is om recycling van onderdelen lonend te maken. Het is ook niet voor niets dat het hergebruik van intacte brillen bij ons voor een groot deel in handen van liefdadigheidsorganisaties is.

Toegevoegd na 4 dagen:
In antwoord op je aanvulling: eigenlijk is alleen verpakkingsglas te recycelen. Vensterglas, ovenschalen (vuurvast glas) en koffiepotten ( te hard glas) kunnen daarom niet in de glasbak en ik vraag me af of voor brillenglas niet hetzelfde geldt als voor de koffiepot.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ken er niet één inzamelpunt van. Waar leverde jij die glazen in?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@maartenverrips: Toch zie ik bij vele glasbakken die dingen wel staan die jij beschreef. Glas is glas toch? Mensen denken toch dat het goed is voor recycling, zelfs ik zal dan wel naïeve zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@VeggiePlease het feit dat je zaken bij de glasbak ziet staan betekent niet dat ze ook gerecyceld kunnen worden. Mensen doen dat met de beste bedoelingen maar weten niet dat ze niet alle glas erin kunnen doen. Ik zal na het weekend proberen meer duidelijkheid over brilleglazen te krijgen. Nu kan ik even geen kant op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@maartenverrips: Voel geen haast om te antwoorden, doe dit alleen in je vrije tijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@VeggiePlease en anderen natuurlijk ik heb navraag gedaan en de zaak opgezocht. Brillenglazen mogen niet in de glasbak want ze kunnen niet hergebruikt worden. Zie https://www.milieucentraal.nl/afval/afval-scheiden-en-recyclen/welk-afval-waar/glasbak/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Qmaartenverrips: Heb je ook gevraagd wat er dan met de glazen gedaan kan worden ipv niet in een glasbak?
Over dat brillen er te weinig van zijn om recycling in te voeren zou geen excuus moeten zijn, want dit zou zeer goed voor het milieu zijn. Zelfs pennen die kapot of heel zijn kun je recyclen door bepaalde bedrijven, begrijp dus niet waarom dit niet met brillen kan, zo weinig wordt er nu ook weer niet van verkocht als je bekijkt hoeveel brillenzaken er zijn in NL.
@vawjt: Waar heb je oude glazen ingeleverd? Willen ze dan wel hele glazen als je dit uit de montuur kunt halen zonder verder kapot te maken?