Waarom gebruiken mensen kunstmest als het mestoverschot van dieren steeds groter wordt?

Het mestoverschot wordt steeds groter, met andere woorden: er is meer dan genoeg mest voor landbouw en thuisgebruik. Waarom wordt er dan nog steeds kunstmest geproduceerd en verkocht? Echt niet logisch vind ik zelf.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Milieu
3.4K

Het beste antwoord

De antwoorden van hiervoor zijn eigenlijk maar bijzaken. De voornaamste reden om kunstmest te gebruiken is, de verhouding van de verschillende plantenvoedingsstoffen en mineralen. Deze worden in kunstmest nauwgezet verwerkt, terwijl ze in organische mest in verschillende samenstelling voorkomen. (Sommige te veel, andere te weinig).
Deze samenstelling is ook nog afhankelijk van het soort gewas er mee bemest moet worden. Verschillende plantensoorten hebben verschillende voedingsstoffen nodig.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is omdat mest van (mensen en) dieren nogal sterk ruikt. Stinkt, zeggen sommigen.
Daarom mag mest niet zomaar over het land worden verspreid. volgens de regelgeving moet het dan met zeer kostbare machines onder de grond worden gebracht.
Kunstmest heeft die nadelen niet.
6 jaar geleden
Behalve dat natuurlijke mest stinkt is kunstmest ook logistiek gezien gemakkelijker te verwerken. Je bent niet afhankelijk van een productie- of verkooplocatie, het is gemakkelijker te vervoeren en daarmee waarschijnlijk (al kan ik dat niet onderbouwen) uiteindelijk ook goedkoper.