Wat is het begin van een rivier?

waar begint een rivier, wat is het begin??? is het een bron, wat overstroomt? of is het iets anders??? want natuurlijk komen er ook allerlei andere zij riviertjes bij, en dus die zorgen er voor dat er weer meer water in de rivier komt, maar wat is daar dan het begin weer van???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
9.2K

Het beste antwoord

Als regen op een helling valt, glijdt het water door de zwaartekracht als een dunne film naar beneden. Je kunt dat goed zien op een hellende weg tijdens een hevige regenbui. Het water oefent voldoende kracht uit om kleine bodemdeeltjes mee te nemen. De ondergrond slijt daardoor langzaam af, een proces dat erosie wordt genoemd. Hoe snel en diep de bodem erodeert, hangt af van de snelheid van het water en de weerstand van het oppervlak. Die weerstand wordt bepaald door de samenstelling van de ondergrond. Zo heeft klei een hogere weerstand dan zand, zandsteen een hogere weerstand dan het asfalt waaruit onze wegen zijn gemaakt, en hard gesteente zoals basalt een hogere weerstand dan het relatief zachtere zandsteen. In een niet al te harde, uit losse deeltjes opgebouwde, of goed oplosbare ondergrond kan stromend water een geul graven. Zo'n geul is lager dan het omliggende terrein, waardoor er nog meer water doorheen zal stromen met als gevolg dat de geul steeds dieper en breder wordt. Het begin van een rivier is ontstaan.

Bij voldoende regenval zullen in de buurt ook andere geulen ontstaan. In het begin zijn dit nog kleine beekjes, maar omdat water altijd naar het laagste punt stroomt, zullen ze zich steeds meer verenigen in grotere stroomgeulen. Uiteindelijk zal al het water in het afwateringsgebied (stroomgebied) samenkomen in één grote stroom: de rivier. Het stroomgebied beslaat het gebied van de bron, hoog in de bergen, tot het eindpunt van de rivier: de zee of een meer.

Het water dat de eerste beekjes vormt, kan van regen afkomstig zijn. Er ontstaat dan een regenrivier die een afvoerpiek heeft na een periode van veel regen.
Een rivier kan ook gevoed worden door smeltende sneeuw en ontdooiend gletsjerijs. Zo'n smeltwater-gevoede rivier heeft een hogere waterstand in de lente. Dan begint immers de sneeuw in de bergen te smelten.
Bij de bron in de bergen is de hellingshoek van de rivier groot. Het water zal er snel stromen en kan dus groter en zwaarder materiaal meenemen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk om te weten!! bedankt

Andere antwoorden (4)

Dat kan een gletsjer zijn de sneeuw uit de bergen en een bron waar water in grote hoeveelheid uit de grond omhoog komt
13 jaar geleden
Dit is een vraag in de trend 'wanneer is een stel stenen een berg'..

Het begin van een rivier kan een bron zijn, danwel een gletscher. Maar ook het eerste punt in een vallei waar na regen het regenwater boven de grond begint af te stromen. Het begin is in bijna alle gevallen 'fuzzie'oftewel: Niet exact vast te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neerslag valt op het land onder de vorm van regen sneeuw hagel. Alles wat niet doordringt in de bodem stroomt altijd naar beneden.
Op het hoogste punt is er maar weinig water .Naarmate het beekje verder stroomt komen er zijriviertjes bij, zo word het kleine beekje gevoed door die zijbeekjes,ook die zijriviertje kunnen op hun beurt weer zijriviertjes hebben.Zo ontstaat uiteindelijk een grote rivier.Als voorbeeld De Maas is een regenrivier die verantwoordelijk is voor de afvoer van regenwater dat hoofdzakelijk afkomstig is uit de Ardennen en Noordoost-Frankrijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rivieren ontstaan op verschillende manieren.
1) Bron - 2) royaal overstromend moeras 3) Smeltwater gletsjers 4)Enorme waterbreuken 5) moesons