Er was ooit een recht, waarbij zeewaarts het land uitgebreid mocht worden. Dit omdat er te weinig akkerbouw was in Nederland. Hoe heet dit recht?.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Milieu
1.8K
Amadea
7 jaar geleden
Dit lijkt wel een Twee voor twaalf vraag ;-)

Het beste antwoord

Het recht van aanwas en het recht van landaanwinning

Toegevoegd na 12 uur:
Dan was er nog het recht van opstrek. Dit recht is ontstaan uit het middeleeuwse wildernis- of grondregaal en is nauw verwant met het strandrecht. Dit recht kwam voor als besloten was om wateren, woeste gronden of kwelders te ontginnen. In het laatste geval spreekt men wel van het recht van aanwas.
Het recht van opstrek is vervallen. In Nederland regelt het Rijk de landaanwinning van binnendijksland die alleen nog maar gericht is op het beschermen en behouden van de natuur.

Toegevoegd na 12 uur:
Strandrecht (Jus litoris - recht van de kust) is het recht dat geldt op aangespoelde goederen en gestrande schepen.