Wat is het "natuurherstel"?

De westerschelde moet worden uitgediept van de Belgen zodat de haven van Antwerpen beter bereikbaar is. Nu willen ze de Hedwigpolder ontpolderen voor een noodzakelijk natuurherstel... Wat is dat "natuurherstel" dan in deze zaak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Natuurherstel is het motief om de politiek zijn gang te laten gaan... Natuurherstel is een woord dat als reden opgegeven is om de zin door te drijven van politieke wisselvalligheden en trivialiteiten...

Wat is de Hedwigepolder voor een polder als die onder water staat? Dan is het volgens mij het Hedwigemeertje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het uitdiepen van de Westerschelde en het verhoogde gebruik daarna tast de natuur aan. Vraag me niet hoe ze dat berekenen, (andere GV vraag misschien?) maar dat heeft een impact X op de natuur.
Om dat te compenseren wordt een stuk gecultiveerd land daar vlak bij 'terug gegeven' aan de natuur. Dat heeft weer een positieve impact, die zou ook ter grootte van X moeten zijn.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk zou ik er alles van willen weten. Vooral waarom het ontpolderen een positieve impact zou hebben.
Toch +1
itsme
14 jaar geleden
Dat is omdat als je iets teruggeeft aan de natuur (het wordt gewoon weer een gebied dat zich kan ontwikkelen volgens natuurlijke processen) wordt berekend als 'meer natuur'. Zo simpel is het.
Dat is het teruggeven van een ingepolder stuk grond aan de zee,zodat het inpolderen totaal nutteloos is geweest! Hadde die Zeeuwen er maar een stad in moeten bouwen,net zoals men dat b.v. met Lelystad heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een krom woord.

De hele wereld is onderhevig aan de natuurwetten. Alles is dus natuur, ook de mens iss een volledig natuurlijk wezen. Maar met name dat laatste, dat de mens een volledig natuurlikj wezen is, wordt vaak vergeten. Men gaat er onterecht en waarschijnlijk onbewust vanuit dat de mens en alles wat de mens heeft gemaakt bovennatuurlijk is. De mensenwereld en de natuur zijn in die alomheersende denkwijze twee verschillenden. Als iets door de mens is bewerkt gaat men ervanuit dat het niet meer tot de natuur behoort. Ga je het dus in omgekeerde richting in zijn oude staat herstellen wordt dat gezien als "natuurherstel".

Maar dat is in mijn ogeen dus een onjuiste redenering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger als er weer nieuwe wegen kwamen of er werden huizen gebouwd, dan ging er meestal veel natuur verloren.
Zo is er in ons land in vrij korte tijd duizenden vierkante kilometers natuur verloren gegaan.
Zo kon het niet langer meer door gaan, als nu door de bouw van een nieuwe fabriek, natuur verloren gaat , dan is men verplicht de verloren gegaande natuur te compenseren.
Er wordt van te voren ingeschat hoeveel natuurwaarde er verloren gaat en hoeveel natuur er voor terug moet komen.

Door het uitdiepen van de Westerschelde, gaat er volgens deskundigen ook natuur verloren!
Door een ander stromingspatroon, kunnen waardevolle slikken en schorren wegspoelen.
Dit heeft grote gevolgen voor de vogels, die dit gebied nodig hebben voor voedsel.
Ook zeehonden , planten, mosselen , oesters , kreeften enz. kunnen grote schade ondervinden door het verdwijnen van slikken en schorren.
Deze natuurschade moet gecompenseerd worden.
Een van de oplossingen is er nieuwe natuur voor terug te geven, de ontpoldering van de Hedwigpolder.
Hierdoor zal er een stuk zoutwater gebied ontstaan die erg belangrijk kan worden voor o.a. de vogels.
Over een jaar of 10 kan het een prachtig natuurgebied zijn.
Misschien kunnen ze er wel mosselen en oesters gaan kweken, maar waarschijnlijk is het dan al tot beschermd natuurgebied verklaart en dan mag er niets meer.