Wat heeft grotere schadelijker gevolgen voor de aarde en alle leven : nieuwe ijstijd of opwarming?

Ik lees herhaalderlijk dat als de aarde opwarmt, de oceanische lopende band van warm/koud water stil kan komen te liggen of verdwijnt, zodat er mogelijk een nieuwe ijstijd in regio europa en omstreken kan komen. Maar ook dat er vooralsnog alleen een opwarming is van de aarde en dat wereldwijd de temperaturen alleen maar stijgen zullen. Dus men is het blijkbaar (?) nog niet eens wat de gevolgen van de klimaatscrisis zullen worden, maar die zullen extreem zijn. Wat is nu erger. Is het erger als er een nieuwe ijstijd komt ergens of wereldwijd. Of is het erger als de aarde maar blijft opwarmen en ookal we het wel kunnen beteugelen. Je kan zeggen opwarming is erger, maar ik weet niet wat ik moet denken, lijkt mij dat na verloop v tijd de aarde weer zal afkoelen als er geen vervuilingen meer zijn wereldwijd ? en een ijstijd kan 10000den jaren duren of langer, heeft iemand hier een of andere mening/antwoord op ?

5 maanden geleden
in: Milieu
1.5K
TurfGraver
5 maanden geleden
Wellicht vindt je dit interessant.
https://www.nu.nl/klimaat/6256370/binnenkort-geen-nieuwe-ijstijd-acht-hardnekkige-klimaatmisverstanden.html
Kortom, laten we ons maar druk maken over het opwarmen. ;)
SingingCoyote13
5 maanden geleden
dank je voor de info
Thecis
5 maanden geleden
We hebben het hier over de aarde. Leven bestaat al een lange tijd en er zijn meerdere catastrofale rampen geweest waarbij het leven nagenoeg weg was. Meerdere ijstijden, maar ook gigantische vulkaanuitbarstingen (de supervulkaan onder Yellowstone Park heeft zich al een tijdje niet meer laten horen) en soms een grote astroïde (pak m beet 65 miljoen jaar geleden). Al deze zaken hebben een veel grotere impact gehad op het leven dan wij mensen kunnen doen. De impact die wij momenteel maken op de aarde is natuurlijk ongekend (dat een organisme dat doet), maar het leven zal er niet door kapot gaan. We zijn wel goed op weg de aarde onleefbaar voor onszelf (en een heleboel andere organismen) te maken, maar het leven op aarde zal door blijven gaan. Wellicht veranderd, wellicht niet, maar leven zal voorlopig nog blijven.

Geef als eerste antwoord