Geen gezuiverd water door de riolen?

Zonde van het gezuiverde water wat er zo weggespoeld wordt door de riolen.Kan dat niet met slootwater of regenwater wat opgevangen kan worden?

Toegevoegd na 57 minuten:
Het sloot of regenwater om de toiletten door te spoelen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Het kan wel en een dubbel waterleidingnet is ook al niet nodig. Je hoeft alleen maar het regenwater van je eigen dak op te vangen en te bewaren om je WC door te spoelen.
In je eigenhuis moet je dat regenwater natuurlijk wel apart houden.
Kijk hier bijv. : http://www.duurzaam-huis.nl/read/748&sublist=746
of
http://www.netonline.be/wonen/detail.asp?id=419
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ben het absoluut met je eens, maar technisch kost dat waarschijnlijk meer dan de methode zoals hij er nu is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er moet dan een dubbel waterleidingnet aangelegd worden en dat is zoals Cantare al opmerkt waarschijnlijk duurder dan de besparing.
Slootwater is voor de landbouw ook niet onbelangrijk, want minder zuur dan regenwater en met veel voedingstoffen; dat kan dus alleen als er een overschot van is. Gedeeltelijk gezuiverd water van rioolzuiveringsinstallaties zou weer wel kunnen.
Als het drinkwater ooit schaarser en duurder wordt zal het er vast van komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft voordelen en nadelen. Inderdaad, het is zonde van het kostbare gezuiverde water wat door de riolen wordt weggespoeld. Maar het betekent wel dat er een extra 'grijs water' net moet worden aangelegd.
Behalve dat heb je ook nog eens andere kosten: er zullen mensen ziek worden van het onzuivere water, omdat het nooit voor 100% is uit te sluiten dat dit water gedronken gaat worden door mensen die niet kunnen begrijpen dat het gevaarlijk is. Iedereen onder de 4 jaar of zo. Of boven de dementie-leeftijd. Of iemand die in zijn woonplaats geen grijswaterleiding heeft.
Oftewel: veel nadelen, weinig voordelen. Het is beter om een heel efficient en goedkoop werkend waterzuiveringssysteem te hebben.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme..ik heb het stukje aangepast..mijn vraag was eigenlijk,sloot of regenwater om de toiletten door te spoelen.
itsme
14 jaar geleden
Ja ik zie het. Maar het verandert in feite niet zoveel aan mijn antwoord: dat slootwater zal toch op de een of andere manier bij je toilet moeten komen, en daar zijn installaties voor nodig die zorgen dat er geen modder wordt opgepompt, geen kikkervisjes en ook geen ziektekiemen.
Overigens: wat voor water gebruik je dan om de tuin te sproeien? Om je straatje schoon te spuiten, etc? Daar kan je allemaal 'grijs water' voor gebruiken. Het systeem bestaat namelijk wel, alleen slechts in een paar plaatsen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grijs_water