Tsernobyl vrijgekomen radioactieve stoffen: is daar nu nog iets van meetbaar in Nederland?

er is toen veel radioactief spul via de lucht naar Europa gekomen, dat veroorzaakte straling maar niet (te) veel. zijn er nog steeds 'stralende' stoffen in het milieu nu?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Milieu
2.1K
Ritsuka
5 jaar geleden
Wat denk je van de kernramp van Fukushima in 2011
Z512099
5 jaar geleden
Is verwaarloosbaar, zie: https://www.rivm.nl/ongevallen-en-rampen/kernongevallen/30-jaar-tsjernobyl
Reddie
5 jaar geleden
@Ritsuka, door de kernramp in Fukushima zijn er 1900 doden gevallen.
Van die 1900 is er EEN die MOGELIJK door de straling is veroorzaakt.

Antwoorden (1)

Bij de ramp kwamen de radioactieve isotopen jodium 131, cesium 134 en cesium137 vrij.
Uit metingen van het RIVM bleek dat er veel radioactief jodium op grasland in Nederland was neergedaald. Als koeien besmet gras eten zou dat kunnen leiden tot te veel radioactief jodium in melk. Daarom werd besloten om de melkkoeien op stal te houden. Verder bleek uit metingen dat de radioactiviteit in met name spinazie erg hoog was, waarop werd besloten om de spinazie uit de handel te nemen en te vernietigen. Het radioactieve jodium heeft een halveringstijd van 8 dagen. Dat betekent dat het na 6 weken vrijwel volledig vervallen is. Voor de zekerheid werd een langere periode aangehouden (2-3 maanden) voordat de consumptie van melk en gewassen als veilig werd beschouwd.

De radioactieve cesium-varianten 134 en 137 doen er 4 en 30 jaar over. Het radioactieve cesium-137 is niet meer gevaarlijk voor de volksgezondheid: het is ondergronds ingekapseld in plantenwortels en de aarde daartussen. Drie millimeter grond is al genoeg om de straling van cesium-137 te stoppen.
Na ruim 30 jaar zul je hiervan weinig meer in Nederland kunnen meten.
SimonV