Is stikstofuitstoot van boerenbedrijven veel erger dan die van het vliegverkeer in nederland?

Ik heb net pas begrepen, dat de boer of uitstoter die stopt zijn stikstofvergunning kan verkopen.
Met de overheid die als eerste gegadigde die mag  kopen.  Wil de overheid niet kopen, mogen de vliegvelden zowieso de vergunningen kopen... waar ze nu ook al mee bezig zijn.

een jaar geleden
in: Milieu
1.3K

Antwoorden (1)

Ja.
De landbouwsector stootte in 2017 106 miljoen kilo stikstof uit in de lucht, becijfert het RIVM. Het grootste deel kwam van de veeteelt, de stikstofuitstoot van dieren was goed voor 94 miljoen kilo.
De stikstofemissies door vliegverkeer van en naar Nederlandse luchthaven tot een hoogte van 3000 voet bedroegen in 2018 3,2 miljoen kilo.
Uit een rapport uit 2002, waarin het RIVM onderzoek deed naar de totale luchtvaartuitstoot boven Nederland, blijkt dat de uitstoot boven 3000 voet veel groter is dan tijdens starten, landen en taxiën. Zo'n vijf keer zo groot.
Ook deze stikstof komt uiteindelijk ergens op aarde terecht. Het is alleen niet duidelijk waar dit precies is.
https://nos.nl/collectie/13799/artikel/2304403-stikstof-vier-vragen-en-antwoorden-over-de-uitstoot-van-boeren
SimonV
een jaar geleden
Utrecht
een jaar geleden
Het is dus meer (in hoeveelheid), maar is het erger? Of zijn het exact dezelfde stikstofverbindingen die de luchtvaart uitstoot?
SimonV
een jaar geleden
Interessante vraag.
Vliegtuigmotoren produceren stikstofoxides NO en NO2, en dat noemen ze dan NOx.
Koeien zorgen voor NH3.
NH3 is een basische stikstofverbinding en NOx een zure stikstofverbinding.
https://energiemilieu.nl/2019/09/22/stikstofverbindingen-3-verschil-ammoniak-en-no-no2/