Planten kunnen in de grond groeien, maar ook in een rotsspleet (in de bergen), in het water of zelfs in de lucht, bijvoorbeeld als epifyt op een boom (zoals een orchidee). Natuurlijk groeien planten ook op andere substraten zoals in een kas of biologieproject (mijn dochter moest een boon laten groeien op een WC papier in een jampotje).

Planten hebben CO2 nodig, water en zonlicht voor de fotosynthese en moeten mineralen op kunnen nemen. Planten hebben natuurlijk wel verschillende aanpassingen om onder verschillende omstandigheden te kunnen groeien zoals luchtwortels bij orchideeën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

nee hoor, kijk naar een waterplant.

ze maken hier ook gebruik van in speciaale kweek kassen, hierbij worden planten in piepschuimen plaaten gestooken, die drijven op water met voedingsstoffen. hiermee kunnen ze planten kweeken zonder dat er grond bij nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha ja dat bedoelde ik met kweek kassen op water, k was de naam kwijd danku!
Heel veel gewassen worden ook op steenwol gekweekt.
Als ze maar water krijgen met de juiste voedingstoffen erin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet altijd, de bol van een herfststijlloos ook wel genaamd wonderlelie kan droog in de vensterbank prachtig gaan bloeien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Inheems in noordeuropa tot in Noord Duitsland en Nederlands zuid Limburg.

Komen voor in weiden, in het voorjaar is slechts het giftige leerachtige blad zichtbaar, het vee zal er angstvallig omheen grazen. In het najaar komen de Crocus-achtige bloemen boven de grond. Na de bestuiving vormen zich ondergronds zgn. zaadkapsels die in het volgende voorjaar in de bladscheden naar boven komen.

Alle delen van de Colchicum bevatten het gif colchicine , de hoogste concentraties zitten in de rijpe zaden en de bol. Het gif is overigens geen reden om de plant niet te planten, vergiftigingen komen uiterst zelden voor.

De Colchicum is vooral bekend als Herfststijlloos, de bol die je droog, zonder grond of water in de vensterbank kunt leggen en dan toch uitkomt en prachtig bloeit. Na de bloei kunt u de bol in de tuin planten op een niet te droge plek uit de felle zon. Met de tijd zal de bol zich uitbreiden en vermeerderen op die plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook nog rotsplanten, en planten die in een hydrocultuur groeien (hydrokorrels). Als kind lieten we waterkers op nat gemaakte watten groeien! Afknippen en lekker op een boterham met kaas. :) Hoeft dus niet persé op aarde.
13 jaar geleden
Je hebt ook planten die groeien in andere planten, parasitair of soms dat niet eens. Denk aan vogellijm, bremraap, warkruid, en beperkt (halfparasieten, kunnen zelfstandig groeien maar parasiteren liever) ratelaar, klavervreter, ogentroost en nog veel meer soorten.
(En je hebt bollen die gewoon in bloei komen en blad maken zonder grond, de zogenaamde droogbloeiers zoals de herfsttijloos.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Veel planten hebben zelfs helemaal geen grond, aarde nodig om te groeien.
Voorwaarde is wel dat ze genoeg voedingsstoffen, licht en vocht krijgen.

Bij veel buitenplanten die in potten staan (terassen en balkons), zit er na een paar jaar alleen nog een dichtgegroeide wirwar van wortels in de pot.
Toch groeit en bloeit de plant gewoon door, zonder aarde.

Kortom: Veel planten hebben geen aarde (meer) nodig, zolang ze maar de juiste voeding, licht en vocht krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor een plant kan ook zonder grond prima groeien, het enigste wat van belang is, is water en voedingsstoffen in de juiste verhouding.

Stop je dit in b.v. steenwol, dan groeit de plant ook prima en zelfs met maar heel weinig wortels, want waarom zou de plant nog wortels maken, als alle voldoende aanwezig is in de steenwol..

Veel planten kunnen ook met de wortels in het water groeien, ze maken hiervoor speciale wortels en kunnen hiermee de voeding uit het water opnemen( hydrocultuur)

Er zijn zelfs planten die geen eens wortels hebben, ze nemen water en voedsel direct met hun bladeren op, zoals de Tillandsia , een plant die hoog in de bomen op takken en schors groeit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor, ze groeien ook in water of met watten
of met speciale plantenkorrels met een vochtmetertje.