Waarom mogen niet alle soorten glas in de glasbak?

Naar aanleiding van Marleens antwoord op deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/afval-hoort-pannenset.536252#1592681

Vroeg ik waarom vuurvast glas niet in de glasbak mocht.
Waarop ze zei "Staat op de glasbak" en toen "leuke vraag, stel hem"

Ik ben dus eerst even gaan zoeken, maar het waarom kan ik niet vinden.
Op de site van de overheid staat wel wat er wel en niet in de bak mag, maar niet waarom niet.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/vraag-en-antwoord/welk-glas-mag-ik-in-de-glasbak-gooien.html

Wie weet het wel?

9 jaar geleden
in: Milieu
2.2K

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met het feit dat vuurvast glas speciaal gemaakt is om te smelten bij een veel hogere temperatuur.

Verpakkingsglas wordt gesmolten op een temperatuur van 1800 a 2000 graden. Vuurvast glas echter, zoals ovenschalen, pannendeksels, glazen kookplaten, kachelruiten en dergelijke smelten echter pas bij een temperatuur van 4000 graden.

Het glas wordt door dergelijke producten dus onnodig vervuild, waardoor de opbrengst veel minder is dan die zou kunnen zijn.

Toegevoegd na 56 minuten:
Correctie ; het is 1800 a 2000 voor vuurvast glas, 1400 voor normaal verpakkingsglas. Beetje verkeerd gezien / onthouden. Hoe dan ook ; vuurvast glas heeft een hoger smeltpunt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Marleen
Op de site van kringloopglas vind ik duidelijk lagere smeltpunten, zowel voor het commercieel glas als voor het hittebestendig glas. Bedenk dat, als hittebestendig glas pas bij 4000 graden zou smelten, er niets zou bestaan, waarin dat kon worden gegoten. Hittebestendig glas wordt gegoten in vormen van mafnesium- en aluminiumoxide, beide met een smeltpunt van 2500 a 2800 graden. Bij 4000 graden zijn alle keramische materialen en alle metalen gesmolten. Van alle bekende stoffen hebben wolfraam (3422 graden) en koolstof (3560 graden) de hoogste smeltpunten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry,. oververmoeide ogen ; het is 1800 a 2000 voor vuurvast glas, 1400 voor normaal verpakkingsglas ;-)
Allemaal temperaturen waar ik me weinig bij kan voorstellen ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1400 a 1500 graden is ongeveer de maximale temperatuur die een houtkachel kan bereiken. (niet aan te raden want dit kan schade aan de kachel betekenen) In onze open buitenhaard krijg ik ijzer wit gloeiend, dan is het binnen in het vuur meer dan 1200 graden.

Andere antwoorden (1)

Omdat het glas uit de glasbak herbruikt wordt. Dus moet er alleen recyclebaar glas in terechtkomen, want uit alle scherven kan niet achteraf geschift worden wat onbruikbaar is.

De scherven van hittebestendig (vuurvast) glas smelten niet bij de temperatuur die gebruikelijk is bij de productie van glas. Daarom komen de scherven terecht in de nieuwe producten, en dit mag niet.

Hittebestendig glas hoort daarom bij het restafval, of kan naar de milieustraat worden gebracht. Neem bij onzekerheid of iets hittebestendig glas is of niet contact op met jullie gemeente.
Amadea