Is envelop met venster slecht voor het milieu?

Ik vroeg me af of een envelop met venster een extra negatieve impact heeft op het milieu. Het zou mij logischer lijken om het adres gewoon rechtstreeks op de envelop te drukken, maar misschien is hier een onderliggende reden voor?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Milieu
2.6K
LeonardN
2 jaar geleden
Dat zal slechter zijn voor het milieu, want plastic.
Niet iedereen kan enveloppen bedrukken.
Een a4tje met adres op de juiste plek is niet moeilijk.
Pieterke
2 jaar geleden
Het is handiger om een vensterenvelop te gebruiken. Anders moet er 2x naam en adres getypt/gedrukt worden want op een zakelijke brief moet ook op de brief zelf een naam en adres staan.
SentWierda
2 jaar geleden
Een soortgelijke vraag is gesteld op 1 juni 2013: Kunnen venster-enveloppen bij het oud papier of moeten we dat venstertje er eerst uitknippen? Met 2 antwoorden.
https://www.startpagina.nl/v/natuur/milieu/vraag/432057/venster-enveloppen-oud-papier-venstertje/

Antwoorden (1)

Er zijn twee soorten vensterenvelop: met plastic en cellofaan venster.
Het productieproces van plastic en cellofaan is milieubelastend.

Plastic venster
Hoewel het geen kwaad om het plastic gedeelte te verwijderen, hebben de meeste papierrecyclingbedrijven geen probleem om deze te recyclen. Tijdens het pulpproces worden de plastic vensters eruit gefilterd. Maar je houdt natuurlijk wel plastic over dat slecht is voor het milieu.

Cellofaan venster
Cellofaan is een plantaardig en biologisch afbreekbaar. Dat is dus niet milieubelastend.

Het adres printen op de envelop is natuurlijk beter, maar vergt wel meer handelingen. Ook moet je bij veel post zorgen dat de brief in de juiste envelop komt.
SimonV