Moet ik plastic shampoo flessen e.d. omspoelen voor ze ingezameld worden (zie uitleg)?

In onze gemeente wordt plastic ingezameld om te recycelen. Ik spoel flessen frisdrank en plastic waar eten in heeft gezeten altijd even af bij de afwas, zodat ze schoon zijn bij het inzamelen. Maar nu heb ik ook allerlei flessen met resten shampoo, douchecréme, afwasmiddel etc. Als je die om moet spoelen voor ze schoon zijn, kost dat wel heel veel water. Moet ik ze omspoelen of kan ik ze met de restjes erin bij het andere plastic doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De intentie is prima. Wij doen dat ook.
Jammer is dat ongeveer helft van het ingezameld plastic niet wordt hergebruikt maar verbrand wordt.
Dus daar werkt de afzonderlijke inzameling (nog) niet.
Welke helft, dus waar, is mij helaas niet bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, als dat zo is dan is dat inderdaad jammer. Maar ik blijf het toch doen, want als ik het bij de vuilnis gooi wordt het sowieso verbrand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, nou, wat kan een mens het toch druk hebben met z'n afval.

Het beste antwoord

Volgens plasticheroes hoeft dat niet!:

Hoe moet ik het aanbieden?

Leegmaken en pletten
Het gescheiden aanbieden van plastic verpakkingsafval is heel eenvoudig. Je hoeft er eigenlijk niet veel meer voor te doen dan het in een aparte zak of bak te gooien. Platmaken of indeuken helpt dan aanzienlijk. Dat verkleint het volume wat gunstig is voor de inzameling. Plastic verpakkingsafval mag ongewassen en met dop worden aangeboden. Het is wél belangrijk dat het leeg is en ontdaan van papier, karton of resten (aluminium-)folie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, +!