Hoort het oranje netje waarin mandarijnen of sinaasappels zijn verpakt bij het plastic afval?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
10.2K

Het beste antwoord

Ja want dit netje is van plastic gemaakt.

Toegevoegd na 4 minuten:
En nog een bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de meeste gemeenten staat in de afvalwijzer dat fruit en groente netjes gewoon bij het PMD ingezameld worden.
Ook in de scheidingswijzer van rova (staat gelinkt op de site van molieucentraal) staat aangegeven dat het bij PMD mag
Dus mag gewoon bij het plastic maar check even de site van uw gemeente voor de zekerheid.

Andere antwoorden (3)

Ja, het is geen groenafval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit van afvalscheiding gehoord?
Nee dat hoort niet bij het plastic afval.
Een mandarijnennetje is gemaakt van nylon.
Het moet dus bij het restafval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
nylon is een plastic
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok dan is het mij duidelijk, ik gooide het altijd in de prullenbak. Ik kom er nu ook achter dat pennen e.d. tot de hardere plastic behoren en ook niet bij plastic afval mogen.
plastic groente- of fruitnetje
Afdanken via:

Vuilnisbak (restafval) Let op:

De netjes zijn van kunststof en mogen officieel bij het plastic afval. Toch adviseert Milieu Centaal om ze bij het restafval te doen. De netjes geven namelijk problemen in de sorteerinstallatie van kunststof verpakkingsafval: de netjes draaien zich om de messen van de maalmolens, waardoor de machine moet worden stilgelegd en de netjes van de messen afgesneden moeten worden. Ook blijft ander afval in de netjes vasthaken, waardoor je geen schone sorteerstromen krijgt.

Het is dus:
Restafval

Restafval wordt in de afvalenergiecentrale verbrand. Verbranden levert energie op die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken of voor stadsverwarming. Soms wordt restafval eerst nog nagescheiden. Stoffen die nog gerecycled kunnen worden, zoals plastic, drankenkartons, metalen en soms ook papier en GFT worden er dan uitgehaald. Na verbranding kunnen bruikbare metalen ook nog uit de asresten gehaald worden. De rest wordt deels weer hergebruikt bij de aanleg van wegen.