Waarom draaien windturbines met 2 bladen in tegenovergestelde richting als die met 3 bladen ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Milieu
1.2K

Het beste antwoord

Is dat zo? Doen ze dat daadwerkelijk, in tegengestelde richting draaien?

Ik weet dat de moderne windmolens andersom draaien dan de klassieke (met vier wieken met doek), maar de meeste moderne windmolens draaien toch wel dezelfde kant op (in Nederland rechtsom). Daar is geen aanwijsbare reden voor. Afspraak, gewoonte, conventie. Meer is er niet echt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Windturbines draaien rechtsom,zie onderstaand uittreksel "beleidsregels windturbines".
Nieuwe windmolens moeten voldoen aan de volgende eisen:
a. een minimale ashoogte van 100 meter;
b. een verhouding van ashoogte en rotordiameter die zoveel mogelijk het ontwerpprincipe van de “Gulden snede” (een verhouding die ligt nabij rotordiameter : ashoogte = 1 : 1,2) benadert;
c. drie rotorbladen;
d. de rotor van de windmolens draait rechtsom en hebben heeft bij voorkeur een langzame draaisnelheid van de rotor van maximaal 22 rpm (22 omwentelingen per minuut).