Hoe ernstig is de luchtvervuiling door vuurkorven en allesbranders?

Met lekker weer zoals de afgelopen dagen zit er altijd wel ergens een buur in de tuin een vuurtje te stoken in een vuurkorf of een vuurschaal. Er zijn zelfs mensen die tot in december buiten vuur stoken in een vuurkorf. Al die vuurkorven geven een merkbare stank af.

Als het straks wat koeler wordt, gaan veel mensen gezellig in de woonkamer de open haard of de allesbrander opstoken. Ook al die haarden en allesbranders zorgen voor een merkbare stank.

Hoe ernstig is die stank nu in termen van luchtvervuiling? Is daar een maat voor te geven? Is er een vergelijking te trekken met de vervuiling van grote industrie, of van het wegverkeer?

Ofwel: telt die merkbare stank mee als we kijken naar de gezondheidseffecten? Zo ja, is aan te geven hoe sterk die meetelt?

10 jaar geleden
in: Milieu
2.4K

Het beste antwoord

Veel is daar niet over te vinden,ik vond wel he volgende:
houtkachel
lege pixel BURGERNETWERK: vragen en antwoorden lege pixel
lege pixel

Luchtvervuiling door houtkachel buren
Locatie: Gelderland, behandeld: voorjaar 2005

Vragen
Wat is de schadelijkheid van luchtvervuiling door houtstook in de directe omgeving?
Wat zijn nieuwe gegevens hierover?
Kan ik (evt. tegen betaling) een geurteam inschakelen?
Het probleem
Vraagsteller heeft al jarenlang last van de houtkachel van de buren; deze houtkachel wordt zeer vaak (bijna continu) gebruikt. Vraagsteller is zelf veelvuldig in overleg met de gemeente, maar tot dusver met onvoldoende resultaat.

Antwoorden op de vragen
We hebben geen specifieke informatie kunnen vinden over de schadelijkheid van specifiek houtstook in de directe omgeving. Houtstook is echter een belangrijke bron van fijn stof, waarover veel meer bekend is. Fijn stof verhoogt de kans op luchtwegaandoeningen en hart- en vaatziekten; Het is goed mogelijk dat bij veelvuldige houtstook in de buurt het fijn stof gehalte hoger is dan anders het geval zou zijn en dat daarmee de kans op gezondheidsschade groter is

Tijdens de terugkoppeling kwam de vraag naar voren wat nu
de norm voor fijn stof in de lucht precies is.

De norm voor fijn stof in de lucht is:
40 _g/m3 (microgram per kuub) gemiddeld per jaar,
50 _g/m3 (microgram per kuub) daggemiddeld
(dit mag 35 dagen per jaar overschreden worden)

Toegevoegd na 2 minuten:
Luchtvervuiling is slecht voor de gezondheid van mensen. Een van de veroorzakers van
luchtvervuiling is de uitstoot van stoffen die vrijkomen bij het stoken van hout in de open
haard, houtkachel, vuurkorf of barbecue. Op lokaal niveau draagt houtrook bij aan
gezondheidsklachten door fijn stof (PM10 en met name PM2,5). Ook kankerverwekkende
(PAK’s)-en andere giftige stoffen (VOS en koolmonoxide) komen vrij bij de verbranding
van hout. Houtrook is daarmee naast een stankprobleem, ook een gezondheidsprobleem
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Luchtvervuiling is gewoon niet goed voor de mens en dier. Schone lucht is gewoon erg belangrijk voor ons. Als brandstof van onze longen. Er zijn 2 manieren om de lucht schoner te krijgen en dat is door de bron aan te pakken. Dus geen vuurtjes/kachels meer. En anderzijds de uitstoot minimaliseren. Dus fijnstof, stikstofdioxiden en Nox uit de lucht filteren. Zo krijg je minder luchtvervuiling en dus schone lucht. Dat kan met bomen. Dus door bomen te planten. Ook door grote luchtreinigers buiten te zetten (Eindhoven randweg).