Op welk moment wordt openbaar vervoer gelijkgesteld met eigen autovervoer qua negatieve gevolgen (lees uitleg)?

Met negatieve gevolgen bedoel ik milieu-vervuilende effecten, energieverbruik, en kosten van operatie.

In het algemeen wordt vanuit gegaan dat openbaar vervoer efficienter is qua energieverbruik en milieuvriendelijker dan wanneer iedereen met de eigen auto gaat. Maar stel dat iedereen ineens massaal gebruik gaat maken van het OV.

Op welk punt wordt het niet meer rendabel en bedraagt het dezelfde kosten als eigen autovervoer energieverbruik, en kosten?

Of is het 'eindeloos' goed in de zin dat iedere persoon opgevangen kan worden door het OV zonder ooit op gelijke voet te komen te staan met eigen autovervoer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (1)

Openbaar vervoer zal alleen maar meer rendabel cq beter voor het milieu worden naar mate er meer mensen gebruik van het OV maken. Er kunnen nou eenmaal meer mensen in een bus als in een auto.

Alleen een technische revolutie zou het kunnen omdraaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet ook niet de produktie wat betreft energie en grondstoffen van auto's , zo ook de reparatiekosten. Daar komt al veel energie bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe banden. Voor het maken, vervoeren naar garage komt ook al de nodige energie bij kijken. Zo ook het afvoeren en vernietigen (hoewel weer grondstof voor asfalt). Gaat auto langer mee, door OV gebruik, bespaar je daar ook weer energie en milieu mee. Denk dat er nooit een omslagpunt zal zijn wat betreft OV versus autogebruik. Overigens zouden we zelf heel veel meer zouden kunnen doen door bij korte afstanden de benenwagen, bus of de fiets te nemen. Zie:
http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=58383 1 op de 3 autoritten is korter dan 5 km!