Hoe werkt een stoompers-machine in een kleding-wasserette?

ben een beetje in paniek, ben net terug van een geweldige surf-vakantie in Marokko, maar heb daar mijn kleding laten reinigen bij een wasserette. Nu viel me op dat de stoom-persmachine redelijk oud was en ik heb begrepen dat in oude strijkijzers asbest in zit? Nu ben ik in paniek dat de vezels in mijn kleding zitten. Of werkt dat anders bij een stoom-pers-strijkijzer? De kleding wordt onder een plaat geperst met stoom. Wie o wie kan mij helpen, ik heb de neiging om al mijn nieuwe kleren weg te gooien :( Zit helemaal in de rats. Mijn vriend zegt dat het alleen stoom is en dat ik me niet druk moet maken, heb liever een reactie van iemand die er verstand van heeft zodat ik dit achter me kan laten

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Milieu
1.4K
Erna55
8 jaar geleden
Geen enkele reden tot paniek.
De kleding wordt door stoom gereinigd. Wanneer je in paniek raakt van het woord asbest en wanneer je nieuwe kleding wilt weggooien, dan lijkt het op een paniekstoornis.
Ga eens praten met de huisarts hierover.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat kan wel kloppen... Maar het gaat niet om het reinigen.. maar het strijken met zo'n pers :(
Ivana
8 jaar geleden
Nadine, je stelt je aan. Het lijkt wel of 'asbest' een soort volksziekte is geworden. Niks aan de hand. Asbest is pas schadelijk als het verpulvert, er in gezaagd wordt of als het wordt losgetrokken. En dit alles moet je dan dagenlang aan blootgesteld worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik kan me voorstellen dat jullie denken dat ik me aanstel, maar ik ben wel degene die hier nu in paniek zit. Mijn vriend is ook boos omdat hij er geen begrip voor heeft. Misschien moet ik wat aan me angst doen. Maar ja ik had gehoopt op een geruststelling zodat ik van die benauwend gevoel af kan
Ivana
8 jaar geleden
Hoeveel geruststelling wil je nog hebben. Die geef ik toch, en anders doet Reddie dat in zijn antwoord. Als jijzelf je paniek zit aan te wakkeren, helpen geruststellende woorden ook niet. Je zou ze lezen en vervolgens weer met iets anders aankomen. Ja maar.... en ja, maar..... Daar is geen kruid tegen gewassen. Misschien heb je zo weinig problemen in je leven, dat je ze dan maar gaat zoeken. Dat gebeurt meer en daar moet je eens goed over nadenken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas zal het ons niet lukken je gerust te stellen want waarom zou je ons antwoord wel geloven en dat antwoord van je vriend niet.
Het enige antwoord dat je accepteert als goed is de bevestiging dat er asbest inzit en je de kleren moet weggooien want dat zal de enige zijn die jij als iemand met verstand erkent
Net zoals Erna55 al adviseerde ga met je huisarts praten want het ingebeelde asbest is niet je probleem maar je angst ervoor en daar moet je echt wat mee doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jullie hebben gelijk. ik moet me niet zo aanstellen. En asbest is overal, ook in de lucht die we inademen. Ten tweede ik heb niet eens zekerheid dat er asbest in zit
Ik ga wat aan me angst doen, want hier schrik ik nogal van dat ik zo heftig kan reageren op asbest
Erna55
8 jaar geleden
@Nadine,
Je weet zelf al dat je angst buiten proportie is.
Je laat je niet geruststellen.
Ik kan je adviseren om naar de huisarts te gaan en te vertellen hoe enorm paniekerig je bent voor asbest. Heb je soms ook last van smetvrees ?
Je kleding op vakantie laten reinigen en ook nieuwe kleding weg willen gooien, dit lijkt op smetvrees.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja heb wel een "lichtere" vorm van smetvrees. Daar word ik ook voor behandeld, maar dat is meer met het aanraken van deurklinken etc.
Maar nu raak ik gewoon in de rats omdat ik de neiging heb om al mijn kleren weg te gooien. Dat is een kapitaal. Zucht....
Ten tweede, er komt waarschijnlijk alleen maar stoom uit.. en asbest zal wel hechtgebonden zijn binnenin... Dat komt denk ik niet zomaar vrij (ALS het er überhaupt inzit)
Bedankt allemaal
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry maar mijn angst is dus wel realistisch, heb dit net gevonden via google http://e2r.obolen.com/hoe-te-strijkplank-covers-te-kopen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik denk dat niemand meer gaat reageren omdat ze denken dat het iets psychisch is, nou ik heb de link erbij geplaatst. Ben dus niet gek.
Ik hoop dat iemand me alsnog even een toelichting wilt geven. Hoef geen geruststelling te zijn. Maar gewoon een reeel antwoord. Voor jullie is het misschien aanstellerij.. voor mij is het wel de dag kunnen doorstaan en wat behandeling betreft.. daar ben ik al voor in behandeling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed dan ik maar nog een keer, dit is het antwoord wat ik bedoelde je accepteert alleen een bevestigend antwoord al gaat het over strijkplankovertrekken uit een ver verleden die jij mogelijk nog nooit hebt gezien en niet over een stoompersmachine uit je vraag.
Nogmaals je angst is je probleem niet de asbest die je misschien ooit eens ergens tegen kunt komen.
Erna55
8 jaar geleden
@Nadine :
Je hebt een lichte vorm van smetvrees waar je voor behandeld wordt.
Bespreek je angst ook met je hulpverlener. Het is niet ongebruikelijk dat de ene angst overgaat in een andere.
Je smetvrees gaat al beter, maar je asbestfobie steekt nu de kop op.
Dus: bespreek het met je hulpverlener.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
beste wimkees, bedankt voor uw reactie. bij elke reactie voel ik een opluchting. Maar het was een hele oude hoes... en ik zag dat hij met zijn voet ergens op trapte en toen kwam er stoom uit.. Misschien maak ik me druk om niks. Ik waardeer jullie reacties enorm, voor jullie wellicht een kleine moeite, voor mij is het van grote waarde, (zonder overdrijven)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb zelfs nog van die oude strijkplanken met dergelijke hoezen en gebruik ze ook nog ;-) Om nog maar niet te spreken van het asbestcementlei plaatje waar het strijkijzer op moet staan. Onverslijtbaar. Je stelt je niet aan, Nadine, alleen is niet asbest je probleem, maar je fobie. Je smetvrees lijkt uit te breiden naar andere ziekteverwekkers. En daar zou ik zeer zeker en heel snel hulp bij halen, zeker als je al voor OCD-achtige klachten en fobieën in behandeling bent. Want DAAR kun je je leven ZEKER mee naar de kloten helpen. Dat risico is in elk geval stukken groter dan deze "confrontatie" met asbest.

Antwoorden (1)

Met een stoompers wordt je kleding door een ijzeren plaat geplet. net zoals je thuis doet met een strijkijzer. Dat er ergens in zo'n bedrijf iets met asbest is, maakt niet uit.
Paniek kun je bedwingen door even na te denken.
- De kans dat er asbestvezeltjes in je kleding terecht zij gekomen is héél klein.
- Dat er van die vezeltjes iets losraakt en vrij in de lucht komt te zweven, idem.
- De kans dat je dan een vezeldeeltje dan inademt, idem.
- De kans dat dat dan in je longen komt, en niet in je neus blijft hangen, idem.
- Dat een vezeltje kanker veroorzaakt, idem.
Al met al een kans van ver achter de komma.
Je kunt je dan ook nog bedenken dat er vele mensen vele dagen met grote stukken asfalt bezig zijn om ze te verwijderen. Die lopen miljoenen keer zo groot risico dan jij.
En toch doen ze het gewoon.
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Reddie, PLUS. Ik heb bij zulke vragen minder geduld om het uit te leggen.