welke gassen zijn slecht voor de ozonlaag en waarom?

bekender zijn broeikasgassen zoals co2 en ch4 maar dat is een ander probleem

2 jaar geleden
in: Milieu
1.9K

Antwoorden (1)

https://www.clo.nl/indicatoren/nl017311-aantasting-van-de-ozonlaag-de-oorzaken-en-effecten
"
Oorzaken van de aantasting van de ozonlaag
Chloor-, broom- en stikstofverbindingen hebben een negatieve invloed op de concentratie van ozon in de stratosfeer.
CFK's, halonen, HCFK's en methylbromide zijn de voornaamste menselijke bronnen van chloor en broom in de stratosfeer.

De mens produceert deze stoffen sinds het begin van de 20ste eeuw.
Ze zijn voornamelijk gebruikt als koelmiddel in koelkasten en air conditionings, voor chemische reiniging, in spuitbussen, als brandblusmiddel, voor het maken van schuimen en voor grondontsmetting (methylbromide).
"

(CFK verder uitgelegd)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chloorfluorkoolstofverbinding
"
Chloorfluorkoolstofverbindingen (ook chloorfluorkoolwaterstoffen of cfk's) zijn koolwaterstoffen waarvan waterstofatomen zijn vervangen door chloor- en/of fluoratomen. Cfk's werden in de jaren na 1930 ontwikkeld door onder anderen Thomas Midgley en gebruikt als koelmiddel en als drijfgas voor spuitbussen. De bekendste groep cfk's zijn de freonen en soms worden alle chloorfluorkoolstofverbindingen wel als freon aangeduid.
.....
Later ontwikkelde de industrie alternatieven voor deze stoffen. In hcfk's is een deel van de waterstofatomen niet vervangen door chloor, hierdoor wordt de levensduur in de atmosfeer belangrijk verkort; ze tasten de ozonlaag minder aan dan cfk's. In de jaren negentig werden de hfk's ontwikkeld. Hfk's tasten de ozonlaag niet aan. Ze dragen echter wel flink bij aan het versterkte broeikaseffect. Van de stoffen die de ozonlaag aantasten, zijn cfk's en halonen de belangrijkste
"

Waarom zijn CFK's slecht?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chloorfluorkoolstofverbinding#Aantasting_van_de_ozonlaag
"
De chlooratomen in cfk's kunnen in de atmosfeer door invloed van ultraviolette straling als radicaal worden vrijgemaakt en dienen als katalysator voor de afbraak van ozon in de beschermende ozonlaag tot zuurstof, waardoor het ozongat ontstaat.
"
(Als je de formules interessant vindt kan je beter even de link zelf bekijken, dat is hier niet te plaatsen.)