Wij hadden een Nissan De vraag is: er waren opkopers met veel belangstelling, richting Afrika. Wat gebeurt er eigenlijk verder mee?

Moeten die arme mensen met onze rotzooi verder?
Of worden de auto s weer opgeknapt, door mensen die voor een laag arbeidsloon dit doen?
De auto moest nam. nog wel een goede carrosserie hebben.
Weet iemand hoe dit zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Vergis je niet in merken als Nissan.
Deze auto's kunnen veel beter over het klimaat aldaar dan hier.
Bij ons stopt het leven van een Nissan door roest.
Dat doen ze in Afrika eigenlijk niet.
Oua motortechniek en andere eigenschappen zijn Nissans , Toyota, Mazda ed. daar haast onverslijtbaar.
Ik kom net van een langr reis uit Thailand (daar heb ik veel GV vragen beantwoord en is mijn "" afwezigheid "dus onopgemerkt gebleven.
Daar zie ik en masse Nissans Isuzu, Toyota, Mazda etc, rondrijden.
Met goed laswerk, tweedehands onderdelen en een heel laag uurloon worden deze auto's behoorlijk goed gereviceerd.
Je ziet daar inderdaad auto's met een GEMIDDELDE leeftijd van 15-20 jaar oud.
Op mijn reis van noord naar zuid Thailand (1000KM)
zag ik op de snelweg bijzonder weinig auto's met pech.
Het onderhoud is daar, door het lage uurloon, veel intensiever dan hier.
Omdat ze zich tot enkele goede merken beperken , is er veel materiaal beschikbaar voor vervanging.
Hier flikkert men een waterpomp oid weg, daar wordt hij weer opgewerkt tot een volwaardige pomp.
Hier kost een wertkplaatsuur minsten 50 Euro, daar is dat ongeveer 1/10 deel, dus vervangt men de lagers en pakkingen die met een paar Euro's betaald zijn.
Deze pomp is dan voor 5 Euro weer als nieuw om maar een voorbeeld te geven
Auto's zijn op die wijze haast oneindig op de weg te houden en dat gebeurt dus ook.
Wat wij een wrak noemen is dus voor hun een auto met een groot deel van zijn leven nog voor zich met wat achterstallig onderhoud en reparatie die op goede wijze voor weinig geld dus weer helemaal 100 punten te maken is.
Het zijn dus de hoge werkplaatskosten ed.die ons doen besluiten een auto vroegtijdig weg te doen.
Hier levert zo'n auto 500-1000Euro of minder op, voor de mensen aldaar is het een klassebak die met veel zog weer in goede staat gebracht wordt en dan betaalbaar is.
Je kunt dus gerust zijn, deze mensen gaan een stuk slimmer met spullen om dan wij en nemen vaak zelfs minder risico omdat ook geringe gebreken verholpen worden VOORDAT ze tot gevaar of flinke schade leiden.
Wie is er nu dom bezig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je moest eens weten wat er allemaal nog in Afrika rondrijdt,ook in deze tijd.
Daar wordt ieder onderdeel nog gebruikt en gerepareerd.
En voor een dagloon van een paar euro is het daar nog de moeite waard.
En zo gaat het met koelkasten,en tv,s en computerspullen nog net zo.
Er is daar een levende markt voor alles wat wij afdanken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Afrika wordt er gewoon nog mee gereden.. Het is zo dat oudere modellen auto's beter bestand zijn tegen de omstandigheden in Afrika (klimaat, zand, slechte wegen), dan nieuwere modellen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt,en veel minder computergestuurde onderdelen in de oudere auto,s.
Met een hamer en een nijptang kun je ze vaak nog repareren langs de weg.
Wat voor jou rotzooi is: dat is voor hun van onschatbare waarde .
Daarmee kunnen zij zich weer een bron van inkomsten mee creeren .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er worden daar waarschijnlijk ook minder hoge eisen gesteld aan auto's

Bovendien is Nissan een oersterke auto. Ik heb een sunny gehad van 18 jaar oud en die heeft mij een jaar lang overal naartoe gebracht, 20.000 gereden en niet in de steek gelaten. Starten lopen. weliswaar op 3 cilinders maar dat was een kwestie van een lek vacuüm slangetje.

De Apk ging meer kosten dan een andere mooiere auto dus heb ik heb maar weg gedaan.

Ik heb ook wel eens een verhaal gehoord over een sunny die op zn kop lag met draaiende motor en het daarna nog steeds deed....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verkrijgen van onderdelen voor Japanse auto's is wat eenvoudiger. Er zijn veel compatible onderdelen verkrijgbaar in Afrikaanse landen. Onderhouden van dit soort voertuigen is dus éénvoudiger en de levertijd van onderdelen is korter + er hoeft niets aan onderdelen geïmporteerd te worden.