Wat zijn splijtstaven eigenlijk, waar zijn ze van gemaakt en wat doen ze?

De kerncentrale in Japan is natuurlijk het gesprek van de dag en ik hoor elke keer de splijtstaven voorbij komen maar heb geen idee wat 't is en wat ze doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
2.2K

Het beste antwoord

-Splijtstaven bestaan uit uranium splijtstof.
-Door het splitsen van uranium, wordt er water verwarmt waardoor dit verandert in stoom die op zijn beurt een turbine-generator aandrijft voor het opwekken van elektriciteit.
-Stoom koelt weer af en wordt als water weer teruggepompt in de reactor om het proces op gang te houden.

Toegevoegd na 2 dagen:
-Uranium is een niet zeldzaam zwaar metaal dat in de natuur net zoveel voorkomt als tin of zink, en is makkelijk splijtbaar.
-Plutonium wordt ook gebruikt in kerncentrales.
-Dit element waarvan er bij het ontstaan van de aarde voldoende aanwezig was, is door zijn véél sneller radioactief verval zo zeldzaam geworden dat er praktisch niets meer van over is.
-De enige nu bestaande plutonium ontstaat door bestraling van uranium in kernreactoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Splijtstaven zijn staven radioactief materiaal die gebruikt worden om de energie op te wekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo, beknopte versie...? Maar nu weet ik eigenlijk nog niet zo veel. Hoe gaat dat in z'n werk dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met splijtstof bedoelt men de grondstoffen voor kernenergie, voor zover die wordt opgewekt door middel van kernsplijting.
Splijtstoffen bevatten zware, instabiele atoomkernen die zich bij de splijting relatief makkelijk laten delen in twee of meer lichtere kernen. Hierbij komt energie vrij.