welke klimaten bestaan er nog meer dan het poolklimaat? en in welke landen?

ik moet voor aardrijkskunde landen met klimaten opschrijven. maar ik weet er geen. kan iemand mij helpen? groetjes cheyenne alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
3.9K

Antwoorden (1)

De Russisch-Duitse bioloog Wladimir Köppen heeft de klimaten in de wereld ingedeeld in vijf hoofdgroepen. Daarna heeft hij een verdere onderverdeling gemaakt, maar die lijkt mij voor jou (nog) niet van belang.

De vijf hoofdgroepen van de classificatie van Köppen zijn:

Groep A: De tropische klimaten
Groep B: De droge klimaten
Groep C: De zeeklimaten of gematigde klimaten
Groep D: De landklimaten
Groep E: De poolklimaten

Op het kaartje kan je zien waar deze klimaten voorkomen. Zo kan je ook zien welk klimaat in welk land voorkomt. Nederland heeft bijvoorbeeld een zeeklimaat.

Toegevoegd na 14 minuten:
Grappig is het om te zien dat de klimaten zich niets aantrekken van landsgrenzen. Vooral landen met een grote oppervlakte hebben daar "last" van. Zo heeft Australië drie klimaten: een droog klimaat, een zee- of gematigd klimaat, en een tropisch klimaat.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toendra klimaat licht naast het pool gebied er zijn lang uitgestrekte vlaktes maar heel koud er groeit wel iets omdat het in de zomer boven nul is.
Antoni
11 jaar geleden
Voor Köppen valt het toendraklimaat binnen de Groep E. Hij voegt in een verdere onderverdeling wel een letter T toe aan de E. Het toendraklimaat wordt zo aangegeven met "ET-klimaaat". Nederland heeft volgens deze verdere onderverdeling een Cf-klimaat, waarbij met de f wordt aangegeven dat Nederland geen droge periode kent, in tegenstelling tot andere klimaten in Groep C. De f komt van het Duitse woord "fehlt" (= ontbreekt), waarmee wordt aangegeven dat een droge periode in het klimaat van Nederland ontbreekt: er valt het hele jaar door neerslag.