-zorgen dat je woning goed is geisoleerd. In Zweden is het 's winters kouder, toch wordt daar minder gestookt dan hier. Hoe zou dat komen?
-plak een nee-nee-sticker op je brievenbus, en neem geen abonnement op kranten of tijdschriften.
-wees kritisch wat betreft het gebruik van TV en internet. Doe het zo min mogelijk, liefts helemaal niet.
-verbouw je eigen groenten, en koop niets in de supermarkt; transport en verpakking van de producten daar zijn killing. Zeker als je exotisch spul (kiwi's, chocola, bananen, koffie, blikken tonijn) aanschaft
-doe de auto weg, en zoek werk op fietsafstand
-begin niet aan kinderen of huisdieren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, praktische tips, een bruikbaar antwoord.
Jammer dat er geen +10 knop is.
Ik zou zeggen Xinix, leer hier van.

Andere antwoorden (7)

Het beste wat je kunt doen is naar een arm Afrikaans land emigreren...

Alles wat we hier doen is marginaal... Een uur eerder de verwarming uitzetten, is marginaal... Je afval uitsplitsen is marginaal... Minder water gebruiken is marginaal... Minder consuMEREN is marginaal... Alles wat we doen is marginaal...

Het meeste wat wij als Nederlanders kunnendoen is heel Nederland naar een arm Afrikaans land verplaatsen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is alles wat wij doen marginaal, maar ik denk: verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Het geeft mij een goed gevoel er zelf zoveel mogelijk aan te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cavia, ja natuurlijk, maar of het werkt op grote schaal?...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk , als iedereen het zou doen wel. Veel zelfs. Dat niet doen OMDAT niet iedereen het doet en het toch weinig uitmaakt, is ZEKER geen verbetering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat 1 persoon doet aan het milieu is altijd marginaal vergeleken bij de totale schade die de mensheid het milieu berokkent. Pas als iedereen die marginale bijdrage gaat corrigeren merk je op grote schaal het verschil.
Minder kinderen op de wereld zetten. Eerst maar eens de huidige bevolkingsaantallen stabiliseren. Dan praten we verder, want bovenstaande helpt 't beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
Inderdaad, een extra mens op de aarde is milieutechnisch het ergste wat we kunnen doen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou moe ik ben nog niet eens begonnen.
Weinig tot niets. Mensen zijn per definitie milieuvervuilend, of dat nu een westers of een niet-westers milieu is.

Je kunt wel proberen zo veel mogelijk je ecologische voetstap te verkleinen ; zo min mogelijk overbodig gebruik maken van de hulpbronnen die de aarde biedt. Door inderdaad spaarzaam om te gaan met energie, groenten van het seizoen te eten en zo weinig mogelijk vlees te consumeren, zo weinig mogelijk gebruik te maken van de auto en verpakkingsmaterialen, afval te scheiden, eerlijke en biologische producten te kopen en liefst ook niet van ver weg, affijn, consuminderen kent bijna geen grenzen.

Natuurlijk lijken dat allemaal druppels op de gloeiende plaat, maar als iederéén het zou doen, zou het wel degelijk schelen, en wie geen onderdeel wil zijn van de oplossing, is een deel van het probleem.

Gaat echt het milieu je aan het hart en kan de mens je minder schelen, dan is het verspreiden van een goede dodelijke pandemie, een flinke serie natuurrampen en een paar grondige oorlogen waarin je het aantal mensen op aarde decimeert uiteindelijk voor het milieu het beste, maar zo denken is nu eenmaal niet echt heel erg menselijk. Het zou echter wel helpen. Als we echt alle problemen op aarde die veroorzaakt worden door de mens willen elimineren, zullen we mensen moeten elimineren. Drastisch. En vooral niet proberen de honger de wereld uit te helpen ; honger is zo ongeveer het enige mechanisme dat we hebben om de bevolking binnen de perken te houden, en de uitvinding van de landbouw zo'n 5000 jaar geleden heeft dat mechanisme ernstig verstoord.

Maar voor serieuze 'oplossingen' of in elk geval bijdragen : streef er altijd naar zo veel mogelijk onbewerkte producten van dichtbij te gebruiken, en overconsumeer niet. Hoe meer bewerkingen een product heeft ondergaan en van hoe verder weg het komt, hoe slechter voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oud papier en karton in de papierbak.
En niet niet in de vuilnisbak.!
Chek verder..
http://www.gemeentebeek.nl/index.php?simaction=content&mediumid=1&pagid=165&rubriek_id=48&stukid=8366
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel vaker de fiets pakken dan de auto, zou ik ook eens moeten doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klein iets, maar alle kleine beetjes helpen: Tanden weer gaan poetsen met de hand en niet met dat automatische ding; scheelt stroom!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt geen plastic meer in de natuur gooien, en inderdaad vaker de fiets pakken(is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je eigen gezondheid). wees creatief met het hergebruiken van kapotte spullen. gooi niet alles weg, maar bekijk wat je nog kunt gebruiken, ook al lijkt het in de eerste instantie rommel. gebruik minder elektriciteit, of neem een groene energiebron. gebruik zonnepanelen voor je stroom. er is genoeg te doen. vertel ook anderen erover, zodat zij er ook aan kunnen denken.